\r\n\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه ۱۹ آبان هیئت وزیران در خصوص اصلاح آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیر نظامی) را به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد.\r\n\r\nبرخی از مواد اصلاح شده در این آئین نامه به شرح زیر است:\r\n\r\n
امکان واگذاری بررسی سانحه هوایی به سایر کشورها\r\n\r\nماده ۳ تبصره ۲: سازمان میتواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بینالمللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چارچوب موافقتنامه دو جانبه، به یک کشور و یا نهاد خارجی زیر نظر سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید.\r\n\r\n
الحاق گروههای جدی کارشناسی به تیم بررسی سوانح\r\n\r\nماده ۹: بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوطه در ۱۶ گروه با عناوین زیر با نظارت و مدیریت مسئول بررسی انجام میپذیرد:\r\n\r\nگروه عملیات پرواز\r\n\r\nگروه هواشناسی\r\n\r\nگروه خدمات شدآمد (ترافیک) هوایی و فرودگاه\r\n\r\nگروه شاهدان عینی\r\n\r\nگروه دستگاههای ثبت و ضبط پروازی\r\n\r\nگروه سازه\r\n\r\nگروه پیشرانه (نیروی محرکه وسیله پرنده)\r\n\r\nگروه سامانه (سیستم) های وسیله پرنده\r\n\r\nگروه اسناد و مدارک تعمیر و نگهداری وسیله پرنده\r\n\r\nگروه عوامل انسانی و پزشکی\r\n\r\nگروه نجات\r\n\r\nگروه کارآیی وسیله پرنده\r\n\r\nگروه بررسی محل (سایت) سانحه\r\n\r\nگروه بررسی استحکام و انسجام وسیله پرنده سانحهدیده\r\n\r\nگروه عکس / فیلم ویدئویی\r\n\r\nگروه ایمنی اتاقک (کابین) هواپیما\r\n\r\n
تیم بررسی سانحه اختیار تام بررسی محل وقوع سانحه را دارد\r\n\r\nماده ۱۰: به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسیها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آئیننامه، مسئول بررسی و یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یادشده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبطشده پروازی، گزارشهای شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبطشده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد.\r\n\r\nماده ۱۱: با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسئول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آئیننامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمعآوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاهها و مؤسسات معتبر داخلی و یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از دستگاههای ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارائه توصیههای ایمنی، گزارشهای مربوط را تهیه و به مبادی ذیربط ارسال نماید.\r\n\r\n
گروه بررسی سانحه، مستقل از سازمان هواپیمایی\r\n\r\nمسئول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذینفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث میکند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر میشود.\r\n\r\n
افشای مکالمات پروازی خلبانان ممنوع شد\r\n\r\nماده ۲۸- گزارشهای نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهرهبرداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت دادههای هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.\r\n\r\n

\r\n\r\n

\r\n\r\n

\r\n
\r\n