شناسه خبر :
10998
|
شنبه 20 آذر 1400 10:13
|
خضریان: وزیر صمت علت گرانی خودرو را مطرح کند
|
|
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش مکرر قیمت خودرو بر بهای سایر کالاها نیز اثر روانی دارد، گفت: باید وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.
\r\n\r\n

\r\n
\r\n\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورسخبرف علی خضریان در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، گفت: بهای تمام شده تولید خودرو در کشور با وجود انرژی و مواد اولیه و نرخ دستمزد پایین و به نرخ ریال به دلیل ضعف مدیریت، بسیار بالاست و متاسفانه هزینه ناکارآمدی مدیریتی شرکتهای خودروسازی را مردم با خرید خودروهای گران میپردازند. به این معنا که خودروسازان با ادعاهایی نظیر زیانده بودن به دلیل فروش خودرو با قیمتهای دستوری هر چند ماه یکبار درخواست افزایش میدهند و وزارت صمت نیز به جای الزام این شرکتها به اصلاح ساختار و کاهش هزینههای سربار، هزینه این ناکارآمدی را با افزایش قیمت خودرو تامین میکند و متاسفانه مسابقه افزایش قیمت بازار و کارخانه ادامهدار شده است.\r\n\r\nنماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کارخانهای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینههای تمام شده تولید، منطقی نیست، افزود: یکی از موضوعاتی که پیش از افزایش قیمت کارخانهای خودرو باید مدنظر قرار گیرد، روشن شدن سازوکار بهای تمام شده خودرو است به این معنا که باید مشخص شود چرا بهای تمام شده خودرو با وجود ظرفیتهای خوب کشور بالا است.\r\n\r\nوی اضافه کرد: باید میزان تاثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینههای بالاسری و... در قیمت تمام شده بطور شفاف مشخص شود. ناکارآمدی مدیریتی و بهرهوری پایین این صنعت و نبود رقیب دلیل اصلی تداوم گرانی خودرو است حتی برنامه مشخصی ارایه نمیشود که بطور مثال تا سال آینده تولید افزایش مییابد و رشد بهای تمام شده خودرو مهار میشود.\r\n\r\nسخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه کارایی و بهرهوری در تولید از جمله عوامل مهم در صنعت خودرو است که متأسفانه خودروسازان بجای آنکه به دنبال فناوری و بهرهوری بیشتر در طول فرآیند تولید باشند، روی گرانی تمرکز دارند، تصریح کرد: باید با روشی منطقی و با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان بهای تمام شده خودرو در زمانبندی مشخص کاهش یابد تا به بهایی منطقی برسد و وزارت صمت باید هرچه سریعتر اصلاح ساختار خودروسازان را در دستورکار قرار دهد.\r\n\r\nاین نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر موضوعاتی مانند فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه مطرح میشود و خودروسازان ادعا میکنند که دلالان از این اختلاف قیمتی سود میبرند، بنابراین به جای اینکه این سود نصیب سوداگران شود بهتر است با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تولیدکنندگان از آن منتفع شود حال آنکه باید به این نکته توجه کرد که اختلاف قیمت ایجاد شده بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار ناشی از عرضه محدود خودروسازان است به این معنا که از آنجا که عرضه و تقاضا متناسب نیست، قیمت خودرو در بازار افزایش مییابد و این افزایش قیمت مجدد به بازار منتقل شده و تاثیری در ساماندهی بازار ندارد.\r\n\r\nخضریان با بیان اینکه کاهش تولید یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو است، تصریح کرد: مادامی که خودروسازان تولید خود را افزایش ندهند و با برنامهریزی درست به دنبال کاهش قیمت تمام شده محصولات خود نباشند، بازار خودرو ساماندهی نمیشود و خودروسازان هر چند ماه یکبار با اکتفا به اینکه نرخ تورم رشد داشته، موافقت مسئولان را برای افزایش قیمت خودرو جلب میکنند و این چرخه باطل همچنان ادامه خواهد داشت و خودروسازان در بازار انحصاری کشور محصولات خود را گران می کنند.\r\n\r\nسخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت هوشمندانه از تولید داخل ادامه داد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مشکلات تولیدکنندگان را حل کند اما باید به این نکته نیز توجه کند که ریشه این مشکلات چیست؟ افزایش مکرر قیمت خودرو در سالهای اخیر بر بهای سایر کالاها نیز حتی اثر روانی دارد. وزیر صمت باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد چرا که در افزایش قیمت ۱۸ درصدی قیمت خودرو تنها دلایل خودروسازان مبنی بر زیان ده بودن و... مدنظر قرار گرفته است.\r\n\r\nانتهای پیام\r\n\r\n
\r\n
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایرانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.