\r\n\r\nبه گزار ش بورسخبر به نقل از مهر، سه شنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور _ایرانخودرو و سایپا_ بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمتگذاری خودرو، برای خروج از قیمت گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند.\r\n\r\nبا این حال پنجشنبه ۲۰ آبانماه، رئیس جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمتهای قبلی را داد و اعلام شد که پس از بررسیهای همه جانبه، قیمتهای جدید خودرو اعلام خواهد شد.\r\n\r\nبعد از تقریباً یک ماهی که از این خبر گذشت، چهارشنبه ۱۷ آذر ماه قیمتهای جدید انواع خودرو با رشد میانگین ۱۵ تا ۱۸ درصد اعلام شد.\r\n\r\n
قیمتها در بازار روند کاهشی گرفته اند\r\n\r\nسعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت و گو با مهر در مورد تأثیر اعلام قیمتهای جدید خودرو بر بازار، اظهار کرد: با توجه به فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه و بازار وجود دارد، اعلام قیمتهای جدید تأثیری بر بازار خودرو نگذاشت.\r\n\r\nوی افزود: برعکس آنچه که مردم انتظار داشتند، طی یک هفته اخیر قیمتها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته اند؛ به گونهای که ۲ درصد خودروهای داخلی و ۵ خودروهای مونتاژی کاهش قیمت را تجربه کرده اند و قیمتها به روال ۲۰ روز قبل بازگشته است.\r\n\r\n
فاصله ۱۲۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار\r\n\r\nموتمنی در مورد علت عدم تأثیرگذاری قیمتهای جدید کارخانه بر بازار، گفت: فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار به قدری زیاد شده که رشد ۲۰ درصدی قیمت کارخانه نتواند بر بازار تأثیری بگذارد؛ به عنوان مثال قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ که در کارخانه ۱۲۹ میلیون تومان فاکتور میشد در بازار ۲۷۰ میلیون تومان به فروش میرسد یعنی حدود ۱۴۰ میلیون تومان رانت نصیب سرمایه گذار میشد. در حال حاضر که قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه افزایش یافته، باز هم سرمایه گذار رانت بالای ۱۰۰ میلیون تومانی نصیبش میشود.\r\n\r\nوی ادامه داد: مصرف کننده نهایی از این رانتها استفاده نمیکند و پس انداز میکند تا خودرو بخرد اما فقط زیان می بیند. کسانی که در قرعه کشیهای خودرو شرکت میکنند از رانت استفاده میکنند.\r\n\r\nموتمنی در خصوص تأثیر فروش فوری بر تعدیل قیمتهای بازار، افزود: هر چقدر که عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمتها خواهیم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سالهای گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. طی سالهای اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است.\r\n\r\n
تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت در بازار میشود\r\n\r\nرئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: در شرایط فعلی که تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار با کارخانه خواهیم بود. قطعاً تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار میشود.\r\n\r\nوی در مورد رکود حاکم بر بازار خودرو، تصریح کرد: خریدار در بازار کم است. خریدار همیشه به دنبال خودروهای جدید است. طبقه متوسط که خودروی خارجی دارند به دلیل عدم واردات خودرو، خودروی خود را نگه داشته اند. اخیراً یک شرکت مونتاژکار دو خودروی جدید زیر یک میلیارد تومان به بازار عرضه کرده که مشتری برای آنها زیاد است، به این علت که مشتری به دنبال کالای جدید است.\r\n\r\nموتمنی گفت: قیمتهایی که در فضای مجازی درج میشود چندان به بازار نزدیک نیست زیرا مشتری قیمت را در کف بازار تعیین میکند. اگر عرضه به اندازه کافی باشد هر چقدر هم در فضای مجازی قیمت سازی کنند تأثیری بر بازار حقیقی نخواهد گذاشت.\r\n\r\nوی افزود: اگر قولهایی که وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی کف پارکینگ داده اند عملی شود، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت.\r\n\r\nموتمنی تاکید کرد: نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمتها در بازار خودرو هستند.\r\n\r\nبه گزارش مهر، میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار به شرح جدول زیر است.\r\n
\r\n\r\n\r\nخودرو (۱۴۰۰) | \r\nقیمت (۲۳ آذر) | \r\n
\r\n\r\nکوییک اتوماتیک | \r\n۲۷۵ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپراید ۱۱۱ | \r\n۱۵۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nتیبا صندوقدار | \r\n۱۷۷ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nتیبا هاچبک | \r\n۱۸۲ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nساینا | \r\n۱۸۸ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nرانا پلاس | \r\n۲۶۸ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\n۲۰۶ تیپ ۲ | \r\n۲۷۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\n۲۰۶ تیپ ۵ | \r\n۳۱۵ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nسمند | \r\n۲۵۳ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپژو پارس | \r\n۲۷۷ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپژو پارس LX | \r\n۳۳۸ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nدنا معمولی | \r\n۳۵۴ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nتندر ۹۰ E۲ | \r\n۴۱۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\n
\r\n
\r\n