بورس خبر ایرانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 13902 شنبه 4 دی 1400 15:2
پس از سفر مشاور نخست وزیر پاکستان به ایران؛

اولین قطار ترانزیتی پاکستان-ایران-ترکیه راه اندازی شد

پس از سفر نیمه آبان ماه مشاور نخست وزیر پاکستان به ایران، نخستین کریدور ترانزیتی ریلی پاکستان-ایران-ترکیه راه اندازی شد.
\r\n
\r\n

\r\n

\"\"

\r\n
\r\n
\r\n
\r\n

\r\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورس‌خبر به نقل از مهر، ۱۴ و ۱۵ آبان ماه امسال عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی به تهران سفر و با وزرای صمت و راه و شهرسازی دیدار کرد.\r\n\r\nرستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به عنوان طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در این دیدار بر تسهیل مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید شد.\r\n\r\nمحورهای گفت وگوی ایران و پاکستان: ترانزیت جاده‌ای، ریلی و افزایش پروازها\r\n\r\nدر این راستا یکی از محورهای مورد گفت‌وگو، عبور کامیون‌های پاکستان از ایران به مقصد ترکیه و اروپا و همچنین عبور کامیون‌های ایران به پاکستان و چین بود.\r\n\r\nبر پایه این خبر طرف پاکستانی بر تسهیل تردد کامیون‌های عبوری از ایران تاکید کرد. طرف ایرانی نیز در این زمینه قول مساعد داد و مقرر شد عبور کامیون‌های دو کشور با هدف ترانزیت کالا و رونق تجاری ایران و پاکستان تسهیل شود.\r\n\r\nهمچنین در این جلسه به پیشنهاد طرف ایرانی درباره حمل‌ونقل ریلی از پاکستان به کشورهای ترکیه، ترکمنستان و در نهایت به اروپا بحث و تبادل نظر شد.\r\n\r\nگسترش پروازهای بین‌المللی بین ایران و پاکستان از دیگر محورهای گفت‌وگوی این نشست بود.\r\n\r\nامکان ترددهای جاده‌ای کامیون‌های ایرانی و پاکستانی فراهم شد\r\n\r\nنخستین دستاورد این سفر (حضور مشاور نخست وزیر پاکستان در تهران) راه اندازی ترانزیت جاده‌ای بود.\r\n\r\nتا پیش از این روابط تجاری ایران و پاکستان صرفاً به صورت جابه جایی کالاها در پایانه‌های مرزی دو کشور میان کامیون‌ها (back to back) بود و خودروهای سنگین حامل کالاها، امکان ورود به خاک یکدیگر را نداشتند.\r\n\r\nاما نهایتاً رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ۲۵ آذر ماه از آغاز ترانزیت جاده‌ای میان ایران و پاکستان و امکان تردد کامیون‌های دو کشور برای عبور به قفقاز، ترکیه و اروپا از خاک ایران و نیز سفر به چین از طریق جاده‌های پاکستان خبر داد.\r\n\r\nوی افزود: با پاکستان تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که بر اساس آن کامیون‌ها بتوانند به چین برسند و از سوی دیگر پاکستانی‌های نیز امکان تردد تا قفقاز را داشته باشند.\r\n\r\nافزایش پروازهای ایران به پاکستان\r\n\r\nهمچنین تا پیش از دیدار مشاور نخست وزیر پاکستان با وزیر راه و شهرسازی، تنها ایران ایر پرواز هفتگی تهران-کراچی-تهران را برگزار می‌کرد.\r\n\r\nاما در روزهای اخیر پروازهای ماهان به لاهور نیز از سر گرفته شده است.\r\n\r\nآغاز سفر قطارهای پاکستان به ترکیه از خاک ایران\r\n\r\nیکی دیگر از دستاوردهای سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، آغاز سفر قطارهای باری این کشور به ترکیه از خاک ایران است.\r\n\r\nکریدور ITI (اسلام آباد-تهران-استانبول) که یک توافقنامه ترانزیتی قدیمی است، سال‌ها بود که اجرا نمی‌شد و اکنون با تردد چند کامیون پاکستانی از خاک ایران و عبور آنها از مرز بازرگان برای سفر به ترکیه، این کردوی رنگ اجرا به خود گرفته است.\r\n\r\nدر بخش ریلی هم قطار کریدور ITI (کریدور سازمان اکو) به عنوان نخستین قطار کریدور ITI عصر سه شنبه ۳۰ آذر با حضور برخی مقامات عالی رتبه پاکستان شامل وزرای راه آهن و امور خارجه این کشور، سفرای ایران، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان در اسلام آباد و فعالان و سرمایه گذاری بخش خصوصی پاکستان، حرکت خود را به سمت ایستگاه راه آهن زاهدان آغاز کرد.\r\n\r\nاین قطار پس از ورود به ایستگاه زاهدان، تبادل کانتینر (ترانشیپمنت) خواهد داشت و بعد از انتقال کاتنینرها به قطار ایرانی، به سمت مرز ریلی ایران و ترکیه (سِرو) حرکت می‌کند.\r\n\r\nقرار است تردد این قطار به صورت منظم و هفتگی در دستور کار ۳ کشور قرار گیرد.\r\n\r\nسرکنسول ایران در کراچی: قطار اکو بعد از ۱۰ سال راه اندازی شد\r\n\r\nحسن نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره راه اندازی قطار سازمان اکو اظهار کرد: ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) محسوب می‌شوند که در سال ۲۰۰۹ قطار موسوم به ITI را در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول راه اندازی کردند و این خط ترانزیتی کالا برای مدتی تا سال ۲۰۰۹ فعال بود.\r\n\r\nوی ادامه داد: اما به دلایلی تکنیکی و فنی این خط به مدت ۱۰ سال دچار وقفه شد و شاید یکی از دلایل این اتفاق، عدم اطلاع رسانی دقیق به تجار و برخی مسائل فنی راه آهن، ریلی و مسائل گمرکی بود که در آن زمان به طور کامل حل نشده بود؛ از سوی دیگر میزان حمل بار به اندازه‌ای نبود که تردد در این خط استمرار داشته باشد.\r\n\r\nنوریان یادآور شد: خوشبختانه مقامات هر سه کشور اخیراً در خصوص راه اندازی مجدد کریدور ITI به توافق رسیده اند و دبیرخانه سازمان اکو هم در خصوص این موضوع فعالیت‌ها و پیگیری‌های ثمربخش و خوبی داشته است.\r\n\r\nوی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر «عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری» به تهران برای شرکت در نهمین نشست کمیته مشترک تجاری دو کشور، دیدارهایی با مقامات ارشد کشورمان برگزار که در آن بر راه اندازی مجدد این خط تأکید شد؛ خوشبختانه هفته گذشته این قطار مجدداً شروع به فعالت کرد.\r\n\r\nسرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان ادامه داد: در مراسم آغاز به کار مجدد قطار ITI، عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان، وزیر راه آهن این کشور و برخی سفرای کشورهای منطقه از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد حضور داشتند و امیدواریم راه اندازی مجدد خط باری اکو در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول بتواند نقش مؤثر و مفیدی در تقویت کریدور منطقه‌ای و همچنین استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.\r\n\r\nوی خاطرنشان کرد: چندی قبل نیز تعدادی محموله کالا در قالب کنوانسیون TIR از مبدأ کراچی و از مسیر زمینی جمهوری اسلامی ایران به سمت ترکیه و جمهوری آذربایجان حرکت کردند که مسیر نهایی آنها حمل کالا به برخی کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی اروپایی است.\r\n\r\nنوریان با بیان اینکه تجار و بازرگانان پاکستانی نیز از این خط استقبال خوبی کرده اند، تصریح کرد: گفته می‌شود حمل کالا و میوه‌های تازه پاکستانی که لازم است طی فرصت کوتاهی به دست مصرف کنندگان در دیگر کشورها برسد، با راه اندازی خط ترانزیتی اخیر از مسیر ایران در قالب کنوانسیون TIR بسیار زودتر و حداکثر بین ۷ تا ۱۰ روز به کشورهای مقصد می‌رسد؛ این در حالی است که اگر قرار بود این محموله‌ها از مسیر دریایی و از طریق بندر کراچی به بندر سن‌پترزبورگ روسیه حمل شود حدود ۳۵ روز طول می‌کشد که نشان می‌دهد عبور از خاک ایران هم مسیر کوتاهتری محسوب می‌شود، هم از نظر قیمتی مقرون به صرفه تر خواهد بود و هم اینکه زمان کمتری برای حمل به خود اختصاص می‌دهد.\r\n\r\nوی تأکید کرد: یکی از ظرفیت‌های مؤثر ایران، ظرفیت‌های ترانزیتی و کریدورها ی منطقه است که باید اراده‌ای قوی برای فعال شدن آنها وجود داشته باشد تا از منافع ترانزیتی آن بهره مند شویم. پاکستان یکی از کشورهای مهم منطقه با جمعیتی بالغ بر ۲۲۵ میلیون نفر، پنجمین کشور پرجمعیت دنیاست و می‌تواند در صورت رفع برخی مسائل فنی و گمرکی، نقش مؤثری در توسعه تجارت خارجی ایران داشته باشد.\r\n\r\nسرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان با اشاره به برگزاری اجلاس سفرا و مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که اواخر آذر ماه امسال در تهران برگزار شد، گفت: در این نشست، سیاست همسایگی مبنی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی و افزایش همکاری‌ها با همسایگان مورد تأیید و تأکید سران سه قوه قرار گرفت و رویکرد وزارت امور خارجه در این قالب برنامه ریزی و هدایت خواهد شد و امیدواریم در همین چارچوب این ظرفیت‌های مغفول کشور را بتوانیم فعال کنیم.\r\n\r\n\"اولین\r\n\r\n\"اولین\r\n
\r\n
\r\n
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایرانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.