بورس خبر ایرانیان
www.BourseKhabarIranian.ir/
شناسه خبر :
4200
دوشنبه 17 آبان 1400 7:50
کارشناسان چه میگویند
وضعیت رکورد بازار خودرو تا کجا ادامه دارد؟
\r\n\r\nبه گزارش بورسخبر عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: امیدوار بودیم مشکل واردات خودرو در این دولت حل شود اما فقط اخبار ضد و نقیض منتشر میشود و باعث رکود بازار شده است. بعید است امسال مشکل حل شود.\r\n
خودروی برقی می تواند باعث تحول شود؟
\r\nقیمت ۶۰۰ میلیون تومانی را فراموش کنیم. خودرو ۱۰۰ درصد ایرانی نیست چون موتور آن را در دنیا چند شرکت بیشتر تولید نمیکنند. در ایران زیرساخت خوودرو برقی را نداریم.\r\nدر دنیا موتور الکترونیکی گارانتی دارد اما در ایران تعمیر آنها هزینه زیادی دارد و به همین دلیل در ایران خرید خودروهای هیبریدی ریسک است.\r\nسالهاست که خودروهای برقی در دنیا وارد شده اما ما عقب مانده ایم. در این شرایط نمی توان به خودروهای جدید فکر کرد. ممکن است یک نمونه با تامین قطعات از خارج ساخته شود.\r\n
خودرو گران میشود؟
\r\nقیمت خودرو متاثر از تقاضای بازار است. اکنون بازار رکود دارد و فروشنده ها در برابر کاهش بیشتر مقاومت می کنند. من خرید خودروی کارکرده خارجی را به خرید خودروی صفر داخلی ترجیح می دهم.\r\n
آیا یوز ایرانی است؟
\r\nعلی خسروانی، فعال بازار خودرو: دلیل من برای خرید یوز این بود که در حوزه کاری ام پدیده نوظهوری وارد شده است و قیمت آن برای من اهمیت نداشت به اعتقاد من ۶۰۰ میلیون تومان می ارزد\r\n\r\nیوز قرار نیست جانشین موتور و پراید شود و نباید آن را با خودروهای دیگر مقایسه کرد. در مقایسه با نمونههای خارجی قابل قبول است. کیفیت داشبورد، شتاب و طراحی اتاق خوب بود در دنیا هم این نوع خودروها ارزان نیست. تکنولوژی آنها پیچیده است.\r\nمردم از انحصارها و قیمتها در بازار خودرو ناراحت و عصبانی هستند و دلیل انتقادها همین هست.\r\nچند جوان علاقهمند شرکتی را تاسیس کردند و این خودرو را تولید کردند. پلتفرم اوپن سورس بوده است نه کپی. شرکت رنو اجازه استفاده از آن را داده است و ولی ساخت قطعات در ایران انجام شده است. باتری اما ایرانی نیست.\r\nیوز تولید داخلی است اما قرار نیست صفر از صد آن در داخل تولید شود و قرار نیست عموم از این خودرو استفاده کنند. در هیچ جای دنیا هم عمومی نیست.\r\nجعفری:در اروپا اجاره استفاده عمومی را میدهند.\r\nخسروانی:اینجا هم می تواند به آن مرحله برسد ولی قبل از آن برای مصارف خاص قابل استفاده است اما خودروی اقتصادی نیست که کسی آن را بخرد.\r\nجعفری:در مورد خودروی یوز، اتفاق بدی که رخ داد این بود که همه از ۱۰۰ درصد ایرانی بودن سخن می گفتند که اشتباه بود.\r\nخسروانی:شرکت چنین ادعایی نداشته است و کسانی که این حرف را زدند خودرو را ندیده بودند. یوز گام خوبی برای حرکت به این سمت است. نباید همیشه از اختراع چرخ آغاز کرد، کپی از دنیا بد نیست. خودروی ملی نیست، تولید داخلی است.\r\n
چشمانداز بازار خودرو تا پایان سال؟
\r\nخسروانی:هیچکس نمیتواند هفته دیگر را هم حتی پیشبینی کند، وضعت بازار خودرو به تعاملات ما با جهان بستگی دارد\r\nما اگر مذاکرات جدی هم داشته باشیم، کارشناسان میگویند نرخ ارز کاهش چشمگیری نخواهد داشت که یکی از مولفههای قیمت خودرو، نزخ ارز است.\r\nدر صورت واردات خودرو، قیمت کاهش می یابد. در بعضی خودروها تا حدود ۵۰ درصد و یا بیشتر هم ممکن است کاهش داشته باشد.\r\nجعفری: حتی در صورت واردات خودرو یا به نتیجه رسیدن برجام، امکان کاهش مثلا ۸۰ درصدی قیمت خودرو وجود ندارد. اما به هر حال کاهش قیمت اتفاق می افتد. کند دلالی کاهش می یابد\r\n\r\nزمان خوبی برای خرید خودرو خارجی هست؟\r\nخسروانیماشین را از نگاه سرمایهای خارج کنید. از نگاه مصرفی اگر لازم دارید باید بخرید. یکی از موضوعات مهم آزادسازی واردات خودرو است. چاره ای غیر از آزادسازی واردات نیست.\r\nجعفری:من شخصا تصمیم به خرید خودرو وارداتی داشتم. اگر نیاز به خرید خودرو دارید الان زمان خوبی است چون رکود است و فرصت چانهزنی بیشتری وجود دارد.\r\nخسروانی: برخی از شرکت ها با تبلیغات بازار را تشنه می کنند و بعد قیمتی را مشخص می کنند که تحت نظارت تعیین شده است.در ادامه قرعه کشی برگزار می شود. در نتیجه کسانی که نتوانستند برنده شوند از بازار آزاد خودرو را خریداری می کنند. در نتیجه قیمتها در بازار بالا میرود.
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایرانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.