\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورس خبر به نقل از ایرنا، مصرف انواع حاملهای انرژی در ایران از میانگین جهانی بسیار بالاتر است. این موضوع در کنار قیمت پایین حاملهای انرژی باعث شده تا ایران بالاترین پرداختکننده یارانه انرژی در جهان باشد.\r\n\r\nایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف میکند. این در حالی است که مصرف بنزین در چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر برآورد میشود که نشان میدهد سرانه مصرف بنزین در ایران سه برابر پر جمعیتترین کشور جهان است.\r\n
یارانه پنهان
\r\nتا آنجا که بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در کشور پرداخت شده در حوزه انرژی بوده است.\r\n\r\nایران در مجموع سال گذشته حدود ۱.۴ هزار هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی پرداخت کرده که ۷۰ درصد آن در حوزه گاز بوده است. بعد از آن نیز فرآوردههای نفتی شامل سوخت مایع، ۲۸ درصد از یارانه پنهان بخش انرژی را بلعیده و تنها حدود ۲ درصد از یارانه انرژی در بخش آب و برق پرداخت شده است.\r\n\r\nاین اعداد نشان میدهد که معادل ۲۹ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال گذشته سهم یارانه پرداختی به گاز بوده است. معادل ۱۱.۵ درصد از نقدینگی نیز برای یارانه فرآوردههای نفتی صرف شده است.\r\nبد مصرفی ایرانیان
\r\nبد مصرفی ایرانیها در گاز باعث شده تا اگرچه دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز جهان و چهارمین کشو تولید کننده گاز دنیا هستیم اما با اولین وزش باد سرد پاییزی، دلهره تامین سوخت زمستانی مهمانمان باشد زیرا هنوز که هوا سرد نشده، مصرف گاز در کشور در بخش خانگی و تجاری، جهشی ۸۲ درصدی را نشان میدهد.\r\n\r\nشرایط در مصرف فرآوردههای نفتی نیز چندان بهتر نیست.\r\n\r\nسال گذشته در این بخش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده، این در حالی است که مجموع مصارف هدفمندی یارانهها در سال ۹۹، تنها ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است.\r\n\r\nاین بدان معنا است که ۵.۵ برابر بیشتر از مصارف هدفمندی یارانهها برای پرداخت یارانه فرآوردههای نفتی صرف شده است.\r\n\r\nآمار دیگری نیز حکایت از آن دارد که فرآوردههای نفتی در سال گذشته ۸۴.۵ درصد از یارانه نقدی را به خود اختصاص دادهاند.\r\n\r\nافزایش سهم یارانه فرآوردههای نفتی بیش از هر چیز به دلیل ثبات قیمت فرآوردهها در کشور و افزایش قیمت فوب خلیج فارس است.\r\nاگر بنزین را صادر کنیم
\r\nتا آنجا که بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، اگرچه قیمت بنزین صادراتی معادل ۱۱ هزار تومان در هر لیتر است، این سوخت در کشور با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به صورت سهمیهای و تنها ۳ هزار تومان به قیمت آزاد به فروش میرسد.\r\n\r\nیعنی بنزینی که در کشور مصرف میشود اگر صادر شود درآمد بیشتری بین ۸ هزار تومان تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در هر لیتر برای کشور به دنبال خواهد داشت.\r\n\r\nبا این حال بد مصرفی در این زمینه نیز دردسرساز شده تا زنگ خطری برای صادرات بنزین ایران باشد.\r\n\r\nایران با جمعیتی نزدیک به کشور ترکیه، در مقایسه با این کشور ۱۰ برابر بنزین بیشتری مصرف میکند.\r\n\r\nحتی اگر میزان مصرف نسبت به جمعیت را نیز در نظر بگیریم، ایرانیها سه برابر چین بنزین مصرف میکنند. چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر بنزین میسوزاند و ایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری، ۸۵ میلیون لیتر بنزین را در روز مصرف میکند.\r\n\r\nاین وضعیت باعث شده تا در صورت تداوم رشد مصرف بنزین در کشور، بازارهای صادراتی ایران در خطر باشد.\r\n\r\nدر حالی که اگر تنها ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کند و این میزان صرف صادرات شود، روزانه ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.\r\n\r\nاین درآمد اگر یکسال ادامه داشته باشد درآمدی ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد میکند که با احتساب قیمت ۲۸ هزار تومان برای هر دلار، ۱.۴ میلیارد دلار درآمد ارزی خواهد بود که در شرایط تحریم صادرات نفت میتواند بخش بزرگی از کمبود درآمدهای ارزی را جبران کند.\r\n\r\nادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیتهای کرونا میتواند مصرف بنزین در کشور را بهشدت افزایش دهد. موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا ۲ سال آینده دوباره به واردکننده بنزین تبدیل کند.\r\nاصلاح الگوی مصرف
\r\nالبته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینهسازی مصرف سوخت میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.\r\n\r\nایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی دارد که میتوان با توجه به ظرفیت خالی موجود که نزدیک به ۲۰ میلیون متر مکعب میشود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.\r\n\r\n\r\n