\r\n\r\nبا این حال در سالهای اخیر برخی از سریالها به دلیل ضعف محتوا و ماندن در کلیشهها نه تنها نتوانستند آوردهای مالی برای سازمان داشته باشند بلکه رضایت مخاطبان را هم به دست نیاوردهاند و جز چند سریال معدود، مجموعههای تلویزیونی بیشتر با مخاطبان ناراضی مواجه شدهاند.\r\n\r\nخروجی این سریالها بارها باعث انتقادهای مخاطبان عام و اهالی رسانهها شد که به کیفیت آثار، پایان بندی، قصه و… اعتراض داشتند. شاید همین هجمهها بود که باعث شد پیمان جبلی رئیس جدید صداوسیما در اولین روزهای مدیریتی خود به دو حوزه مهم خبر و سریال سازی ورود کند. حوزه خبر از همان ابتدا با تغییرات و انتصابهایی مواجه شد و حوزه سریال سازی بیشتر به گمانه زنیها و اخبار غیررسمی که توسط رسانهها منتشر میشد منحصر ماند.\r\n\r\nاز جمله این گمانهزنیها مربوط به تحول ساختاری در حوزه سریال سازی بود که برخی از رسانهها عنوان کردند سریال سازی در سیمافیلم متمرکز میشود و ۱۵ سریال نیز به دلیل تصمیم رئیس صداوسیما فعلاً متوقف مانده است.\r\n\r\n

\r\n\r\nاین خبر غیررسمی آنقدر هیاهو کرد که جلیل سامان کارگردان «زیرخاکی» به عنوان تنها سریالی که از میان ۱۵ سریال اجازه تولید پیدا کرده است به آن واکنش نشان داد و البته خیلی زود واکنش دیگری جای آن را گرفت و در صفحه مجازیاش مطرح کرد که رمضان نژاد رییس سیمافیلم با او تماس گرفته و خبر توقف ۱۵ سریال را تکذیب کرده است.\r\n\r\nدر همین احوال رییس صداوسیما به پشت صحنه چند سریال الف تلویزیون رفت و سخنان او در پشت صحنه این سریالها خبرساز شد. بخشی از سخنان او با اعلام اینکه ۱۰۰ سریال در مراحل مختلف پیش تولید و تولید قرار دارد تا به نوعی تکذیبیهای بر خبر توقف آثار سریالی باشد.\r\n\r\nاما مهمترین سخنان رئیس صداوسیما در این بازدیدها در حاشیه سریال «طلاق» مطرح شد که گمانه زنیهای بیشتر رسانهها را به همراه داشت.\r\n\r\nجبلی در سخنانی به ابوالقاسم طالبی درباره پایان بندی سریال عنوان کرده بود: برآیند کار باید به گونهای باشد که آخرش پرانتز بسته باشد یعنی نباید کاری را بگذاریم با پرانتز باز تمام شود.\r\n\r\n
تولید سریالهای چندفصلی منتفی میشود؟\r\n\r\nسخنی که چون قبل و بعد آن مشخص نبود باعث گمانه زنیهای بسیاری شد که یکی از آنها پایان یافتن تولید سریالهای چند فصلی بود.\r\n\r\nبه ویژه که در برخی از سریالهای چند فصلی که طی یکی دو سال اخیر ساخته شده است به دلیل
کرونا یا اتفاقات دیگر، برخی بدون پایان مشخص روی آنتن رفتند که فصل ششم «پایتخت»، «زیرخاکی» و فصل دوم «نون.خ» از این دست بودهاند که یک باره به پایان رسیدند و باقی قصه در ۲ قسمت پایانی یا فصل بعدی ادامه پیدا کرده است. این سخن رییس صداوسیما باعث شد این گمانهزنی به وجود آید که احتمالاً دیگر قرار نیست سریالهای چند فصلی به پخش برسد.\r\n\r\n

\r\n\r\nبرخی از سریالها هم اگرچه در یک فصل به پایان میرسند اما آخر قصه با نوعی پایان باز تمام میشود که باعث برداشتهای متفاوت شده و نتیجهگیری خاصی پیش روی مخاطب نمیگذارد و احتمالاً رئیس صداوسیما خواستار پایانی قطعی و تام و تمام برای یک قصه و سرانجام شخصیتهایشان بوده است.\r\n\r\nدر عین حال این گفته رئیس صداوسیما با بخشی از گزارش روزنامه جام جم روشنتر میشود که در آن به جملات قبل و بعد جبلی درباره پایانبندی ها مشخصتر اشاره کرده است.\r\n\r\nفاطمه عودباشی در روزنامه جام جم درباره این بخش از گزارش خود آورده است: در ادامه رئیس رسانه ملی با بیان این نکته که باید در آثار نمایشی پرونده هر موضوعی که باز میشود، در انتهای قصه بسته شود، تاکید میکند: مرز سیاه نمایی با طرح مطالبات جامعه این گونه مشخص میشود. هنرمندان باید این توانایی را داشته باشند که وقتی موضوعی را در کارشان مطالبه گری میکنند در پایان هنرمندانه و درست ببندند تا امیدبخشی شکل بگیرد.\r\n\r\nبا این جملات میتوان مروری داشت بر سریالهایی که پایانبندی آنها به نوعی برای مخاطب مشخص نبود که از جمله آنها آخرین سریال خود ابوالقاسم طالبی یعنی «به کجا چنین شتابان» است که پایان آن با نوعی ابهام برای شخصیتها داشت.\r\n\r\n

\r\n\r\n
پایان کدام سریالها تا به امروز باز مانده است؟\r\n\r\nاگر بخواهیم به برخی از سریالهای همین چند سال اخیر اشاره کنیم که پایان آنها برای مخاطب نامعلوم بود و به تعبیری «باز» ماند میتوان به دو سریال امنیتی تلویزیون
«گاندو ۲» ساخته جواد افشار و
«خانه امن» ساخته احمد معظمی اشاره کرد که در هر دو وضعیت سرتیم های عملیاتی مثل محمد با بازی وحید رهبانی و افشین با بازی امین زندگانی بلاتکلیف ماند و باعث ایجاد سوال در ذهن مخاطب شده بود. البته بخشی از این ابهامها و شائبهها هم به ساخت فصلهای بعدی این مجموعهها هم قوت بخشید و تا الان ساخت فصل جدید «خانه امن» قطعیتر شده است.\r\n\r\nاز سریالهای قدیمیتر هم میتوان به
«پدر» ساخته بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی حامد عنقا در سال ۹۷ اشاره کرد که باز هم وضعیت کاراکتر اصلی سریال یعنی نقش حامد و زنده بودن و نبودنش برای مخاطب سوال شد.\r\n\r\nدر همین سال ۹۷ مینی سریال
«گشت پلیس» نیز در ۷ قسمت روی آنتن رفت درحالیکه با پایان قسمت هفتم و آخر سریال عنوان «پایان فصل اول» زده شد و کاراکتر قاچاقچی سریال در آخرین سکانسها از باند خود میخواهد آشپزخانهها را بر پا کنند و سریال با این دیالوگ به پایان میرسد درحالیکه فصل بعدی آن هم به تولید نمیرسد.\r\n\r\nاگر به دهههای قبلتر مثل دهه ۸۰ هم رجوع کنیم به سریال دیگری از مجموعه همین آثار جاسوسی میرسیم سریال
«هوش سیاه ۲» که در آن کاراکتر اصلی سریال با بازی کیکاووس یاکیده پایان بندی مشخصی نداشت. قصه در قسمت آخر به عملیاتی میرسد که قرار است این فرد به همراه عدهای که روی یک قایق جلسهای محرمانه را برگزار کردهاند دستگیر شوند اما سکانس پایانی ماموران را نشان میدهد که با قایق به سمت آنها میروند و بعد تیتراژ پایانی سریال با «و…» پخش میشود.\r\n\r\nاز میان چنین نمونههایی به آثار دیگری در ژانرهای مختلف تلویزیون میرسیم مثل سریال دفاع مقدسی
«خاک سرخ» ساخته ابراهیم حاتمیکیا که اوایل دهه ۸۰ از تلویزیون پخش شد و در آن هم تکلیف پرویز پرستویی کاراکتر اصلی سریال مشخص نشد که بعد از اسیر شدن به دست عراقیها چه بر سرش میآید.\r\n\r\nو همچنین اواخر دهه ۷۰ نیز از جمله سریالهای پایان باز تلویزیون هم به خود اصغر فرهادی میرسد که سریال
«داستان یک شهر» یک و دو را ساخت و هر دو سری اگرچه یک گروه برنامه ساز وارد چالشهای شهری میشوند اما پایان بندی هر مجموعه به گونهای بود که میتوانست ادامه دار باشد.\r\n\r\n