\r\n\r\nوی چندی پیش در جمع خبرنگاران از تلاش برای ترغیب مردم به رعایت صرفهجویی با دخیل کردن آنان در سود این صرفهجویی گفت و افزود: تاکنون به دلیل نفع نداشتن صرفهجویی برای افراد در مصرف برق، آنچنان که باید و شاید صرفهجویی محقق نشده است.\r\n\r\nوزیر نیرو ادامهداد: برهمین اساس اکنون شدت مصرف انرژی در کشورمان بسیار بالاست و این درحالی است که اگر افراد جامعه در منفعت ناشی از صرفهجویی شریک شوند، کل جامعه به سمت صرفهجویی خواهد رفت و فرهنگ آن نهادینه میشود.\r\n\r\nهمچنین «محمدحسن متولیزاده» مدیرعامل توانیر نیز در روزهای اخیر گفت: جلوگیری از خاموشی در زمستان به رفتار مصرفی مشترکان بستگی دارد و رعایت صرفهجویی مانع خاموشی است.\r\n\r\nاکنون و در تازهترین گام و با هدف رعایت صرفهجویی، شرکت توانیر از تلاش برای اصلاح روشنایی معابر شهری و بینشهری خبر داده است.\r\n\r\nبراساس گزارش روز سهشنبه وزارت نیرو، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر در این باره با بیان اینکه صرفهجویی در همه زمینهها ضروری است، افزود: شرکت توانیر راهکارهای علمی مختلفی را برای تعدیل روشنایی و صرفهجویی در دستور کار قرار داده که یکی از آنها، استفاده از فناوری چراغهای فوق کممصرف است.\r\n\r\n«مسعود صادقی» ادامهداد: با توجه به اینکه در آستانه ورود به فصل سرما هستیم و اهمیتی که به دلیل تامین سوخت گاز برای نیروگاهها وجود دارد، صرفهجویی برای همه زمینههای ممکن ضروری است.\r\n\r\nوی با بیان اینکه یکی از زمینههای صرفهجویی در شبکههای برق، روشنایی معابر و بینشهری است، اظهار داشت: شبکههای روشنایی معابر و بین شهری کشور چیزی نزدیک به ۱۰ میلیون چراغ را شامل میشود که باری معادل یکهزار مگاوات دارد.\r\n\r\nمدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر خاطرنشانکرد: یکی از ظرفیتهایی که میتوان در کاهش مصرف مورد تاکید قرار داد، طرحهای تعدیل روشنایی معابر است.\r\n\r\nوی گفت: تعدیل روشنایی معابر بهطور سنتی به این معناست که چراغهای روشنایی داخل شهر را بهصورت یک در میان روشن میکنند و این مهم زمانی که کشور با محدودیت تامین انرژی مواجه میشود موجب کاهش مصرف انرژی شبانگاهی میشود.\r\n\r\nصادقی با اشاره به تنظیم راهکارهای مناسب و علمی برای تعدیل روشنایی، اضافهکرد: شرکت توانیر در این زمینه رویکردی تحولگرا را در دستور کار قرار داده است و سال گذشته اقدامهای مهمی در چند محور انجام شده که یکی از آنها استفاده از فناوری چراغهای فوق کممصرف شامل چراغهای ال. ای. دی و اس. ام. دی است که در این زمینه دستورالعملهای دقیق و مشخصات فنی منطبق بر استانداردهای بین المللی تهیه و تنظیم شده و برای توسعه بهکارگیری این فناوری در اختیار شرکتهای توزیع نیروی برق قرار گرفته است.\r\n\r\nویگفت: محور دوم، مساله کنترلپذیری چراغهای روشنایی معابر شهری است که این کنترلپذیری امکان قطع و وصل شبکههای روشنایی را از راه دور در ساعت کمتردد نیمه شب فراهم میکند، ضمن آنکه در شرایط اضطراری یا زمان کم و دشواریهای خاص شبکه این فناوری اجازه میدهد که شرکت توزیع شبکههای روشنایی را در شرایط مورد نیاز و اضطراری قطع کند و به تعبیری مانع قطعی شبکههای خانگی شود.\r\n\r\nصادقی خاطرنشانکرد: دستورالعمل فنی لازم برای این مبحث تهیه و تنظیم شده است که برپایه استفاده از کنتورهای هوشمند است و امکان فرمانپذیری این نوع شبکهها از طریق کنتورهای هوشمند که مشخصات تابلوهای فرمان و روش کنترلی آن در اختیار همکاران شرکتهای توزیع قرار گرفته است.\r\n\r\nبه گفته مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر، هر دو این روشها به طرقی مورد تست و آزمایش قرار گرفته است.\r\n\r\nوی افزود: در کلانشهر تهران که بهعنوان یکی از کلانشهرهای مهم است، تعویض ۱۰ هزار چراغ ال. ای. دی فوق کممصرف با چراغهای جیوهای در دستور کار قرار دارد.\r\n\r\nصادقی بیانداشت: تامین منابع این کار از طریق مقررات خاصی است که امکان مشارکت سرمایهگذاران بخش خصوصی را از محل صرفهجویی مصرف انرژی فراهم میآورد و یکی از روشهای تامین مالی این فناوری از طریق صدور و مبادله گواهی برای سرمایهگذاران است.\r\n\r\nاین مقاممسوول خاطرنشانکرد: با توجه به امکانات قانونی و پتانسیلهای بودجهای که در کشور موجود است، امکان اجرای این کار فراهم است و اگر حمایتهای سازمان برنامه و بودجه انجام شود، امکان تغییر تکنولوژی در ابعاد وسیعتری با مشارکت بخش خصوصی وجود خواهد داشت.\r\n\r\nمدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر اظهار داشت: توجه به فناوری اینترنت اشیا یکی از اقدامهای دیگری بوده که در دستور کار قرار گرفته است و امکان توسعه این فناوری با مشارکت بخش خصوصی در حال بررسی بوده و بهنظر میرسد بخشی از شرکتهای سازنده به این موضوع علاقهمند شده و مایل باشند که در توسعه این فناوری و کنترلپذیری شبکهها مشارکت موثرتری داشته باشند.\r\n\r\nوی ابراز امیدواری کرد: در صورتی که با پیگیریهای در دست اقدام موانع سرمایه گذاری گسترده و ورود فناوریهای جدید در شبکه روشنایی معابر برداشته شود، در سالهای آتی با افزایش ضریب نفوذ فناوریهای جدید، مشترکان و جامعه بیشتر از گذشته از مزایای طرحهای جدید برخوردار شوند و روشهای سنتی تعدیل کمتر آزار دهنده خواهد شد.\r\n
\r\n