درباره ما
|
تماس با ما
|
تبلیغات
درباره ما
|
تماس با ما
|
تبلیغات
خانه
|
عناوین اخبار
|
بورس
|
بانک / بیمه
|
خودرو / مسکن
|
انرژی
|
طلا / ارز
|
بازار
|
اقتصاد کلان
|
منهای اقتصاد
|
فیلم
شناسه خبر :
5355
تاریخ انتشار :
1400/08/22 19:41
اشتراک گذاری این صفحه :
مسئولیتهای قانونی رئیسجمهور سابق
\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از روزنامه شرق، ابراهیم ایوبی- وکیل دادگستری: در روزهای گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزاش کمیسیون بهداشت و درمان مبنی بر عدم مدیریت صحیح رئیسجمهور سابق (حسن روحانی) در مقام ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع دادند. مسئولیتهای رئیسجمهور را میتوان به چهار دسته اخلاقی، سیاسی، کیفری و مدنی تقسیم کرد. مسئولیت اخلاقی ناشی از سوگندی است که رئیسجمهور مطابق اصل 121 قانون اساسی در هنگام تصدی این سمت یاد میکند؛ در بخشی از این سوگندنامه آمده است: «من به عنوان رئیسجمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد میکنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم». بدیهی است ضمانت اجرای این سوگند فشار افکار عمومی برای پایبندی به آن و در نهایت با توجه به جنبه شرعی سوگند، عقوبت اخروی است. مورد دوم، مسئولیت سیاسی رئیسجمهور است. به موجب اصل 122 قانون اساسی: «رئیسجمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی به عهده دارد، در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است». این مسئولیت مربوط به وظایف خاص رئیسجمهور است؛ زیرا درخصوص ریاست قوه مجریه به موجب اصل 134: «ریاست هیئت وزیران با رئیسجمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگساختن تصمیمهای وزیران و هیئت دولت میپردازد... رئیسجمهور در برابر مجلس مسئول اقدامات هیئت وزیران است». ضمانت اجرای مسئولیت سیاسی، امکان طرح سؤال و استیضاح و بررسی عدم کفایت رئیسجمهور است که موضوع سؤال در مورد محمود احمدینژاد و استیضاح و عدم کفایت در مورد ابوالحسن بنیصدر طرح شد. بدیهی است این نوع پاسخگویی سیاسی در برابر مجلس شورای اسلامی، تنها برای رئیسجمهور وقت ممکن است؛ اما بحث روز مسئولیت کیفری و البته مدنی رئیسجمهور سابق است که با وجود گذشت دوره، همچنان امکان طرح شکایت، ارائه دادخواست و در نهایت رسیدگی و صدور حکم در قوه قضائیه نسبت به او وجود دارد. درخصوص مسئولیت مدنی کافی است بدانیم جبران خسارت بیشتر در جایی مطرح میشود که رئیسجمهور سابق به موجب حکم قطعی کیفری مجرم شناخته شده و بر اساس این حکم یا به تبع آن، باید به جبران خسارت نیز بپردازد. ماده 11 قانون «مسئولیت مدنی» (1339) تا حد زیادی تکلیف را روشن کرده است: «کارمندان دولت و شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها که به مناسبت انجام وظیفه عمدا یا در نتیجه بیاحتیاطی خساراتی به اشخاص وارد نمایند شخصا مسئول جبران خسارت وارده میباشند ولی هرگاه خسارات وارده مستند به عمل آنان نبوده و مربوط به نقص وسایل ادارات و یا مؤسسات مزبور باشد در این صورت جبران خسارت بر عهده اداره یا مؤسسه مربوطه است ولی در مورد اعمال حاکمیت دولت هرگاه اقداماتی که بر حسب ضرورت برای تأمین منافع اجتماعی طبق قانون به عمل آید و موجب ضرر دیگری شود دولت مجبور به پرداخت خسارات نخواهد بود». در نتیجه دولت (و در رأس آن شخص رئیسجمهور) در مورد اعمال حاکمیتی (و نه تصدیگری) تکلیفی به جبران خسارت ندارد. میماند موضوع چهارم که جنبه کیفری اعمال رئیسجمهور سابق است. در اینجا باید شاکی، متهم، عنوان مجرمانه و دادگاه صالح مورد بررسی قرار گیرد. مجلس به عنوان مجرمانه هیچ اشارهای نکرده است. نمایندگان طبق ماده 234 قانون «آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی» حق دارند گزارش تخلف مقامات را برای قوه قضائیه ارسال کنند، اما این عمل صرفا اعلام جرم بوده و نیاز است دادستان به عنوان شاکی، موضوع را به دادسرا ارجاع دهد که در صورت صدور قرار جلب به دادرسی، با توجه به ماده 307 قانون «آیین دادرسی کیفری» (1392) و عضویت حسن روحانی در مجلس خبرگان رهبری، رسیدگی در صلاحیت دادگاههای کیفری تهران است. «ستاد ملی مقابله با کرونا» همانطور که از نام آن برمیآید، یک شوراست و مقامات کشوری و لشکری در آن عضویت دارند. در مقدمه گزارش مجلس آمده: «عموم مردم ایران از عملکرد ستاد ملی کرونا و وزارتخانهها و در رأس آن شخص رئیسجمهور جناب آقای دکتر روحانی در کنترل و درمان بیماری کرونا رضایت نسبی نداشته...» و در انتها بیان شده است: «البته ایشان از موضوع تصمیمگیری گروهی و حضور مسئولین ارشد مانند معاون دادستان استفاده مینماید و عواقب هیچ تصمیم اشتباه خود را نمیپذیرد. اما این را باید مدنظر داشت که در ستاد ملی کرونا اعضا فقط اظهارنظر میکنند اما رأیگیری نمیشود و رئیسجمهور جمعبندی میکند». میماند این پرسش، اگر بتوان رئیسجمهور را به دلیل ترک فعل محاکمه کرد، چرا دیگر اعضا به دلیل سکوت (ترک فعل مخالفتکردن) مسئول نباشند؟
کلید واژگان
روحانی
ستاد کرونا
مسئولیت
یادداشت
لینک کوتاه خبر
https://boursekhabariranian.ir/n/5355
نظرات
نظر شما
نام و نام خانوادگی
:
آدرس ایمیل
:
نظر شما
:
آخرین اخبار
دو برابر شدن حقوق اعضای دولت کذب محض است
سقف برداشت وجه از خودپرداز 5 استان مرزی در ایام اربعین 500 هزار تومان شد
تبادل اطلاعات بین گمرک و سازمان مالیاتی برقرار است
جریمه وسایل نقلیه فاقد بیمه بخشیده شد
تسهیلات زوار اربعین به صورت قرضالحسنه پرداخت میشود
پربازدیدها
یادداشت
یادداشت /علی چاغروند
الزامات کامیابی اتاقهای بازرگانی
یادداشت/سید پارسا علوی
فرار نخبگان؛ این بار بدون تعارف!
یادداشت/سعید عباسیان
بازدیدی سرزده برای بیان آرزوها!
گفتوگو
تحلیلگر مسائل اقتصادی:
رشد نقدینگی؛ آدرس غلط تورم در اقتصاد ایران
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی :
رشد 48 درصدی تولید گندم در کشور/مطالبات گندمکاران تا پایان هفته تسویه میشود
بورس خبر گزارش میدهد؛
واکسیناسیون عمومی رونق را به بازار آجیل و شیرینی شب عید بازگرداند
پیشنهاد سردبیر
تسهیلات زوار اربعین به صورت قرضالحسنه پرداخت میشود
امکان صادرات 300 میلیون دلاری ایران به عربستان در فاز اول
داراییهای مسدود شده ایران به بانک مرکزی سوئیس انتقال یافت
جزئیات تازه از رصد ناوبالگردبر آمریکایی در تنگه هرمز
احیای دیپلماسی انرژی میتواند ایران را به قطب انرژی در منطقه بدل کند
صفحه اصلی
|
عناوین اخبار
|
بورس
|
بانک / بیمه
|
خودرو / مسکن
|
انرژی
|
طلا / ارز
|
بازار
|
اقتصاد کلان
|
منهای اقتصاد
|
فیلم
|
درباره ما
|
تماس با ما
|
تبلیغات
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2021
www.boursekhabariranian.ir
, All rights reserved.