چرا صنعت بیمه باید به بازار کشورهای همسایه روی آورد؟
حضور کم رمق شرکتهای بیمه ای در کشورهای همسایه با وجود پتانسیل بسیار بالا برای فعالیت بیمه ای ؛ آیا صنعت بیمه تنها به بازارهای داخلی اکتفا کرده است؟
\r\n\r\n\r\n\r\n

\r\n
\r\n\r\n
\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از چابک آنلاین ایران با هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق دارای مرز مشترک زمینی است.در عین حال، با هشت کشور روسیه، قزاقستان، کویت، عربستان، قطر، بحرین، عمارات متحده عربی و عمان مرز مشترک دریایی دارد.\r\n\r\nهمسایگی ایران با این 15 کشور ، ظرفیت بسیار بالایی را برای انجام مبادلات اقتصادی فراهم کرده است.\r\n\r\nطبق آمار رسمی میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور در 9 ماهه سال گذشته نزدیک به 55 میلیون تن و به ارزش 16 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.\r\n\r\nمیزان واردات کالاهای غیرنفتی هم در همین مدت حدود 14/4 میلیون تن و به ارزش 14 میلیارد دلار بوده است.\r\n\r\nکالاهای صادراتی که در گمرکات، بنادر کشورها و یا حتی در جاده ها حمل می شوند در معرض ریسک قراردارند و به همین دلیل، خرید پوششهای بیمهای معتبر درمسیر ها، در حل اینگونه معضلات برای فعالان این بخش نقش اساسی را ایفا میکند.\r\n\r\nدرعین حال یکی از چالشهایی که همواره از سمت بیمهگذاران و فعالان اقتصادی به خصوص در بخش صادرات کالا و خدمات مطرح میشود عدم حضور پرقدرت شرکتهای بیمه ایرانی درکشورهای همسایه است.\r\n\r\nمیرفتحعلی سید زنوزی، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران در گفتوگو با چابک آنلاین با اشاره به تردد بالای کامیونهای ایرانی در بسیاری از کشورهای همسایه از نبود نمایندگی شرکتهای بیمه ایرانی در این کشورها گلایه کرد و اذعان داشت که انجمن متبوع وی به صنعت بیمه پیشنهاد داده که دراین کشورها شعبهای دایر کنند اما صنعت بیمه علاقهای به انجام اینکار از خود نشان نداده است.\r\n\r\nدرحال حاضر تعداد بسیار محدودی از شرکتهای بیمه ایرانی در کشورهای همسایه فعالیت میکنند.\r\n\r\nتردیدی نیست که حضور شرکت های بیمه ای ایران در کشورهای همسایه علاوه بر ارزآوری و تسهیل در روابط اقتصادی میان ایران و سایر کشورها، امکان صدور انواع بیمه نامه، ارزیابی و پرداخت مستقیم خسارت و ارائه طرحهای بیمهای منطبق با شرایط کشور های مقصد را نیز فراهم میکند.\r\n\r\nمهرماه سالجاری هم رئیس بیمه مرکزی عراق، ضمن بازدید از مجتمع تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی شرکت بیمه ایران،اظهارکرد که از حضور و فعالیت شرکتهای بیمه ایرانی در عراق استقبال می کند چراکه صنعت بیمه عراق به همکاریهای گسترده منطقهای نیاز ویژهای دارد و تعامل با صنعت بیمه ایران از مهمترین هدفگذاریهای نهادناظر بیمهای عراق است.\r\n\r\nبااین وجود به نظر میرسد که شرکتهای بیمه ایرانی جدیت چندانی برای حضور در کشورهای همسایه از خود نشان نداده اند و یا دست کم به بازارهای داخلی فقط اکتفا کردهاند.\r\n\r\nیک عضوهیات مدیره شرکت بیمه ملت در گفتوگو با چابک آنلاین یکی از علتهای حضور کم رمق شرکت های بیمه ای ایران در کشورهای همسایه را بازار بیمهای داخل کشور عنوان کرد و توضیح داد:بیمهگران داخلی به دلایل گوناگون همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی و توانایی مالی مردم نتوانستهاند بازار داخلی را از بیمه سیراب کنند و هنوز بازار داخلی برای بیمهگران مستعد و جذاب است بنابراین هنوز علاقه چندانی ندارند که به کشورهای همسایه هم فکر کنند.\r\n\r\n\"بهروز اسدنژاد\"،ادامه داد: به طور معمول در اقتصاد ، هنگامی به صادرات و جذب بازارهای جدید فکر میشود که بازار های داخلی اشباع شده باشد و زمانی که هنوز بازار داخلی اشباع نشده و بیمهگذار داخلی تشنه محصولات جدید و متناسب است بیمهگر احساس نیاز نمیکند که به خارج از مرزها فکر چندانی کند.\r\n\r\nرئیس هیات مدیره شرکت بیمه ملت،اذعان داشت که درحال حاضر برای تاسیس شعب و نمایندگیهای بیمه ایرانی که در کشورهای همسایه حضور دارند از ظرفیت حقیقی افراد فعال استفاده شده و نه از ظرفیت خود شرکت بیمه ای.\r\n\r\nاسدنژاد افزود: شرکت های بیمه ای زمانی به سمت صادرات یعنی تاسیس شعبه در کشورهای همسایه بیشتر تمایل پیدا می کنند که زیرساختهای آیتی محکمی هم وجود داشته باشدو تفاوتی نکند که شعبه در داخل است یا خارج ،یعنی بتوان شعب خارج از کشور را همانند شعب داخلی اداره کرد.\r\n\r\nوی،افزود: سرمایهگذاران در صنایع دیگر بیشتر سرمایهگذاری میکنند اما در صنعت بیمه شرکتهای آیتی رغبت چندانی به سرمایهگذاری و نوشتن کُربیمهای ندارند زیرا معتقدند که این صنعت بازدهی زیادی ندارد.\r\n\r\nرئیس هیات مدیره شرکت بیمه ملت، تاکید کرد که درعین حال نمیتوان تمام تقصیرها را به گردن صنعت بیمه انداخت و برای داشتن صنعت بیمهای قوی درست همانند دنیا باید بازارسرمایه وبانک هم بیشتر با صنعت بیمه همراه باشند.\r\n\r\nشکی نیست که حضور پررنگ صنعت بیمه در کشورهای همسایه زمینه توسعه فعالیتهای تجاری با حداقل ریسک و صادرات امن را برای تجار و فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم خواهد کرد.\r\n\r\nابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز در جریان سفر خود به ایلام تاکید کرد که با فراهم شدن برخی مقدمات و تکمیل زیرساختها امکان تا 2.5 برابر شدن صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه هم وجود دارد.\r\n\r\nباید دید که شرکت های بیمه ای برای رونق اقتصادی و توسعه این صنعت ، چه زمانی بر افزایش شعب خود در کشورهای همسایه تمرکز بیشتری خواهند داشت؟\r\n\r\n