\r\n
\r\n
\r\n\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از ایسنا، درچند روز گذشته ناگهان افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد، آن هم زمانی که هنوز مهلت مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت تا پایان آبان ماه به اتمام نرسیده بود، در این بین خودروسازان و وزارت صمت به رسانه ملی آمده و از قیمتهای جدید سخن گفتند، حتی اذعان کردند عدم هماهنگی با شورای رقابت تقصیر آنها بوده ولی درهر حال دیگر قیمتگذار ستاد تنظیم بازار است، در همین رابطه طولی نکشید که وزیر صمت هم انتقال قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار را تایید کرد، مجموعه ای از تصمیم ها که گفته شد بر اساس مصوبه سران سه قوا بوده است.\r\n\r\nاما شورای رقابت که در این مدت سکوت کرده بود در تازهترین موضع خود این جریان را رد کرده است.\r\n\r\nحذف شورای رقابت شایعه است\r\n\r\nمحسن بهرامی ارض اقدس - عضو شورای رقابت - در گفتوگویی با ایسنا، در این رابطه گفت: اینکه گفته میشود شورای رقابت از قیمتگذاری حذف شده را قبول نداریم و اینها شایعاتی است که مطرح میشود، گفته شده که سران سه قوا چنین مصوبهای داشتهاند در حالی که ما با گذشت چند روز هنوز مصوبهای از سران سه قوا در رابطه با حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو دریافت نکردهایم. هر مصوبهای در سران سه قوا باید برای اجرا به تایید مقام معظم رهبری برسد که این مصوبه هنوز منتشر نشده است و اگر این طور بود رئیس جمهور مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو نمیکرد.\r\n\r\nوزیر ایدههای ذهن خود را اعلام کرده است\r\n\r\nوی در مورد اینکه حتی شخص وزیر صمت بر انتقال قیمتگذاری به ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است، گفت: به نظر میرسد خلط مبحث شده و ایشان پیشنهاداتی در مورد تغییر شیوه قیمتگذاری خودرو در ذهنشان بوده که راه میانبر این ایده را سران قوا اعلام کردند در حالی که اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد باید از سمت مجلس به تصویب برسد در غیر این صورت سران سه قوا میتوانند خارج از مصوبه مجلس آن را تایید کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و اگر اتفاق افتاده ما در جریان آن نیستیم.\r\n\r\nبرخی تفاوت ستاد تنظیم بازار و کارگروه تنظیم بازار را نمیدانند\r\n\r\nبهرامی با بیان اینکه برخی در مورد قیمتگذاری ستاد تنظیم بازار شایعاتی را مطرح میکنند در حالی که ظاهرا به موضوع واقف نیستند، افزود: متاسفانه انگار جایگاه کارگروه تنظیم بازار و ستاد تنظیم بازار را نمیدانند، ستاد، جایگاه و مشخصات خود را با ریاست معاون اول رئیس جمهور بر عهده دارد و هر تصمیمی در آن باید به تایید وزرای مربوطه در این ستاد و امضای نهایی معاون اول رئیس جمهور برسد. این در حالی است که دستور افزایش قیمتهای اخیر هم که گفته میشد به تایید ستاد رسیده این گونه نبود و در نهایت با لغو از سوی رئیس جمهور مواجه شده است.\r\n\r\nبورسی ها و مدیرکل های وزارت صمت در جایگاه تصمیم گیری و اظهار نظر در مورد قیمتگذاری نیستند\r\n\r\nوی در ادامه با اشاره به اینکه به نظر می رسد در اعلام خبرهایی مانند حذف قیمتگذاری یا شیوه جدید، ناهماهنگیهایی در اعلام نظر برخی مسئولان وجود دارد، از اظهارنظرهای غیر کارشناسی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد که حتی ربطی به این موضوع هم ندارند اظهارنظر میکنند به عنوان مثال چرا مسئولان بورس در مورد قیمتگذاری خودرو اظهارنظر کند در حالی که در چنین جایگاهی قرار ندارد یا اینکه مدیران کل وزارت صمت در چه جایگاهی قرار دارند که باید برای شورای رقابت تعیین تکلیف کنند که آیا در قیمتگذاری باشد یا خیر.\r\n\r\nپراید ۱۹۵ میلیون شد، ولی با لغو گرانی ارزان نشد\r\n\r\nبهرامی یادآور شد: بهتر است مسئولان ذیربط و حتی مرتبط با قیمت خودرو به طور آگاهانه و منطقی اظهارنظر کنند، چرا که هرگونه روالی خارج از این موجب آشفتگی بازار میشود. در همین قیمتگذاریهای اخیر با اینکه لغو شد قیمتها به جایگاه اول برنگشته است؛ به طوری که پراید به ۱۹۵ میلیون تومان رسید ولی بعد از لغو قیمتگذاری ارزان نشد ضمن اینکه هزینههایی به بازارهای دیگر منتقل شده است.\r\n\r\nخودروسازان بهای زیان ها و سرمایه گذاریهای ونزوئلا را از مردم نگیرند\r\n\r\nنماینده اتاق بازرگانی در شورای رقابت در ادامه با اشاره به اینکه شورا براساس تکلیف سیاستهای کلای اصل ۴۴، وظیفه تشخیص انحصار و همچنین تعیین دستورالعمل قیمت و دسترسی عادلانه مصرف کننده را بر عهده دارد، توضیح داد: بررسی های شورای رقابت بر این تاکید دارد که تولید خودرو به ویژه خودروهای پرتیراژ در ایران که نه واردات دارد و نه مونتاژ، کاملا انحصاری است و در اختیار دو خودرو ساز بزرگ قرار دارد که از لحاظ اقتصادی از موقعیت کاملا مسلط برخوردارند و اگر شورا دخالت نکند مشخص نیست خودرو را با چه قیمتی به مصرف کننده خواهند فروخت.\r\n\r\nهمان بخش ضرر مالی خودروسازها را هم نباید میپذیرفتیم\r\n\r\nوی با بیان اینکه قیمتگذاری بر اساس قیمت تمام شده خودرو سازها به اضافه سود منطقی و حتی در نظر گرفتن بخشی از هزینه های مالی آنها بوده در حالی که نباید این را هم میپذیرفتیم، گفت: اگر خودروسازان مدعی ضرر و زیان هستند نباید دلیل آن را قیمت گذاری بدانند باید در زیان های انباشته، بدهی های خود به بانکها، سرمایه گذاری های بی بازگشت جستجو کنند نه اینکه بخواهند هزینه این اقدامات را از مصرف کننده بگیرند.\r\n\r\nوزرا نمایندگان خود را در شورا معرفی کنند\r\n\r\nاین عضو شورای رقابت با بیان اینکه از نظر ما آخرین دستوری که در رابطه با قیمتگذاری خودرو وجود دارد همان مصوبه شورای رقابت در ابتدای سال جاری است که در انتهای آبانماه مدت آن به پایان خواهد رسید، یادآور شد: اما اگر در این فاصله سران سه قوا مصوبهای صادر کردند که قیمت گذاری به ستاد تنظیم بازار منتقل شده و به تایید مقام معظم رهبری رسید، آنگاه به طور حتم شورای رقابت هم تبعیت کرده و البته در اعلام نظر و تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار سهم خواهد داشت.\r\n\r\nوی در مورد قیمت گذاری جدید واینکه تعیین اعضای جدید شورا با گذشت حدود دو ماه از پایان دور دوم اتفاق نیفتاده است گفت: یکی از مسایلی که به جریان های اخیر دامن زده همین بلاتکلیفی تعیین اعضای شورا است، این در حالی است که دستگاه های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد، صمت و دادگستری هنوز نمایندههای خود را اعلام نکردهاند و همین فاصله ای که بین دور دوم و سوم شورا افتاد موجب شده تا جلسات شکل نرفته و شورا نتواند به وظایف خود از جمله بررسی برای قیمت گذاری جدید خودرو رسیدگی کند، بر این اساس از دستگاه های مربوطه می خواهیم تا در اسرع وقت اعضا را معرفی کنند تا با ابلاغ رئیس جمهور ترکیب قانونی شورا شکل بگیرد.\r\n\r\n \r\n\r\n
\r\n