شناسه خبر : 6337
تاریخ انتشار :
تسهیل عبور کامیون‌های‌ترانزیتی ایران-آذربایجان با جاده جایگزین

تسهیل عبور کامیون‌های‌ترانزیتی ایران-آذربایجان با جاده جایگزین

ماه‌ها جنگ و جدل رسانه‌ای و حتی مانورهای انجام شده آن‌هم با ریشه چندده کیلومتر جاده؛ داستان مرز ایران و جمهوری آذربایجان و بخش وسیعی از درگیری‌های دیپلماتیک این‌ ماه‌ها ریشه در یک جاده حدود ۷۰کیلومتری دارد که البته همین چندده‌ کیلومتر به لحاظ اقتصادی و ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان و در ادامه اروپا بسیار حائز اهمیت است.

\"\"

\r\n

به گزارش بورس‌خبر به نقل از شرق   این ماجرا که با محدودیت‌های مداوم جمهوری آذربایجان برای کامیون‌داران ایرانی و در نهایت بازداشت دو نفر از آنها آغاز شد، حالا به مراحلی تازه رسیده و در تازه‌ترین اخبار به نظر راه‌حل‌هایی هم در راه است. همین دیروز معاون وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری به این موضوع پرداخت و درباره تحولات تازه از مذاکره ایران و جمهوری آذربایجان برای تسهیل عبور کامیون‌های ترانزیتی سخن گفت. «داریوش امانی» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این نشست از سفر مدیرکل دفتر ترانزیت این سازمان به جمهوری آذربایجان برای رایزنی درخصوص تسهیل عبور کامیون‌های ایرانی از این کشور برای رسیدن به اوراسیا خبر داد و گفت: ساخت و بهره‌برداری از جاده جایگزین در خاک ارمنستان نیز در دستور کار است. امانی درباره آخرین مذاکرات با جمهوری آذربایجان برای تسهیل عبور کامیون‌های ایرانی از این کشور برای رسیدن به اوراسیا افزود: پرداخت عوارض به جمهوری آذربایجان برای تردد کامیون‌های ایرانی ادامه دارد که در مذاکرات به دنبال حل این موضوع هستیم. او توضیح داد: کامیون‌های ایرانی برای رسیدن به اوراسیا ابتدا وارد جمهوری آذربایجان می‌شوند و با طی مسافتی از جمهوری آذربایجان خارج شده و به سمت ارمنستان می‌روند. امانی با اشاره به جلسات مشترک با مسئولان ارمنستان گفت: مسائل دو طرف هم‌اکنون از سوی وزارت خارجه پیگیری می‌شود و ما به دنبال راه جدیدی هستیم تا از جمهوری آذربایجان عبور نداشته باشیم. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت ارمنستان تصمیم دارد از ظرفیت شرکت‌های راه‌سازی ایران برای ساخت مسیر جدید استفاده کند. به گفته رئیس سازمان راهداری مسیر فعلی به دلیل خاکی‌بودن قابل استفاده نیست و حدود ۷۰ کیلومتر این مسیر به راه‌سازی نیاز دارد. او همچنین به سفر ماه گذشته مدیرعامل شرکت ساخت به ارمنستان برای ساخت جاده جایگزین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال مذاکره برای راه جایگزین هستیم. در این نشست خبری امانی با ابراز بی‌اطلاعی از اینکه عملیات ساخت راه جایگزین آغاز شده است یا خیر، گفت: مذاکرات آن در حال انجام است و هم‌زمان با جمهوری آذربایجان نیز در حال مذاکره هستیم. این توضیحات در حالی است که بررسی گزینه‌های جایگزین برای کامیون‌های ایرانی مطرح است و ایران یک مسیر زمینی با محوریت ارمنستان را دنبال می‌کند تا مشکلاتی که برای عبور کامیون‌های ایرانی از جمهوری آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نشود. علاوه ‌بر این پیش‌تر هم عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک 

\r\n
\r\n
ایران- ارمنستان جزئیات بیشتری از مسیر جایگزین ایران ارائه کرده است. اواسط آبان همین امسال و در جریان بحث‌ دیپلماتیک جدی درباره این مسیر، رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داده بود در کنار مسیرهای دریایی، ایران یک مسیر زمینی با محوریت ارمنستان را نیز دنبال می‌کند تا مشکلاتی که برای عبور کامیون‌های ایرانی از جمهوری آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نشود. پس از آن و در اواخر مهر هم «هرویک یاریجانیان»، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران- ارمنستان جزئیات بیشتری از مسیر جایگزین ایران برای آذربایجان ارائه کرده و گفته بود: «دولت آذربایجان، ۱۳۰ دلار در مسیر رفت و ۱۳۰ دلار در مسیر بازگشت از جاده‌ای که ایران را به ارمنستان متصل می‌کرد، عوارض تعیین کرد و گاه کامیون‌های ایرانی را نیز جریمه می‌کرد. در واقع با این اقدام دولت باکو، ۳۰۰ دلار به هزینه‌های صادراتی ما افزوده شد. این جاده در کل حدود ۲۱ کیلومتر است و شش کیلومتر از آن وارد خاک جمهوری آذربایجان می‌شود. با پدیدآمدن این مسائل، دولت ایران و دولت ارمنستان توافق کردند جاده «تاتا» را به عنوان مسیر جایگزین تعیین کرده و نسبت به آماده‌سازی آن اقدام کنند. البته جاده تاتا پیش از این نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و اتوبوس‌ها و کامیون‌ها برای عزیمت به ارمنستان از این مسیر استفاده می‌کردند. اما این جاده، دارای شیب و گردنه‌های تندی است که تریلی‌ها قادر به عبور از آن نیستند و همچنین در مواقع بارندگی، عبور از این جاده دشوار می‌شود. از این‌رو، دو دولت وعده داده‌اند این جاده تا پایان آبان به عنوان مسیر جایگزین برای همه خودروها قابل بهره‌برداری باشد. در این صورت، کامیون‌های ما بدون دردسر به ارمنستان و اوراسیا راه پیدا می‌کنند». او همچنین گفته بود: «دولت ارمنستان قصد دارد به میزان یک میلیارد دلار برای حفر تونل‌هایی در مسیر کاجاران سرمایه‌گذاری کند که با حفر این تونل‌ها، زمان پیمودن مسیر ایران تا ایروان از حدود هفت تا هشت ساعت به حدود چهار ساعت کاهش پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاری روی این جاده مستقیم، بسیاری از مشکلات ما در زمینه حمل کالاهای فاسدشدنی نظیر لبنیات، میوه و تره‌بار را حل می‌کند. به این ترتیب علاوه بر سرعت، شاهد حفظ امنیت و افزایش حجم کالاهای صادراتی به این منطقه خواهیم بود. جالب اینکه تعدادی از شرکت‌های ایرانی نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در این مسیر اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین برای حفر این تونل‌ها، یک مناقصه بین‌المللی نیز در حال برگزاری‌ است که تعدادی از شرکت‌های معتبر ایرانی نیز در این مناقصه، مشارکت جدی خواهند داشت». او گفت «احتمالا استفاده از این مسیر، حدود دو سال دیگر ممکن باشد». در کنار این همکاری نزدیک ایران و ارمنستان، تهران و باکو درباره حمل‌ونقل جاده‌ای هم نشست‌هایی داشتند که آخرین آن به دو روز پیش برمی‌گردد که نشست کارشناسی کمیسیون مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.
\r\n

کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


boursekhabariranian
Copyright © 2021 www.‎boursekhabariranian.ir‎, All rights reserved.