از شوخی با مصوبه مجلس تا پاسخ به منتقدان
طرح خودرویی مجلس موضوع داغ فضای مجازی
طرح ساماندهی بازار خودرو که انتهای هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید همچنان به یکی از موضوعات پر بحث و جدل میان موافقان و مخالفان بدل شده است؛ در این میان برخی کاربران فضای مجازی نیز وارد نقد و بررسی این مصوبه شدهاند و به شوخی میگویند قرار است پراید و نیسان آبی صادر کنیم و پورشه و لکسوس وارد کنیم.
\r\n\r\n \r\n\r\n \r\n\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورس خبر، اگرچه لغو ممنوعیت واردات خودرو به عنوان یک دستاورد در بازار این کالا محسوب میشود، اما برخی کارشناسان معتقدند مشروط کردن این مصوبه به صادرات در برابر واردات میتواند محسنات طرح را تحت الشعاع قرار دهد.\r\n\r\n \r\n\r\nطرحی که یک اندیشکده آن را بررسی کرده\r\n\r\nدر این میان یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تبیین این مصوبه میگوید: با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو کسانی که صادر کننده خودرو و یا قطعات خودرو هستند، میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند.\r\n\r\nاقبال شاکری، در مورد طرح واردات خودروهای خارجی معتقد است: طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس تصویب شده، مدتها پیش روی این طرح کار شده که مهمترین موضوع آن بحث واردات خودرو است. این طرح میتواند موضوع رقابت را بین خودروسازان داخلی افزایش دهد و از انحصار خودرو توسط خودروسازان داخلی جلوگیری کند و همچنین برای فروش بیشتر، خودروسازان را مجاب به تولیدات با کیفیت با قیمت پایین تر میکند.\r\n\r\nنماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، میگوید: اندیشکده سیاست گذاری امیر کبیر از مدتها پیش روی موضوع تولیدات خودرو از کیفیت تا واردات، صادرات و…. را مورد بحث، بررسی و مطالعات کارشناسی قرار داده است و حدود یک هفته گذشته از سند تحول خودرو رونمایی شد؛ در آن جلسه تاکید بسیار به حمایت از خودروسازان داخلی صورت گرفت، برای حمایت از تولیدات داخلی گاهی نیازمند صادرات همان کالا هستیم.\r\n\r\nعضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه تصویب این طرح میتواند تا حدودی بازار آشفته خودرو را سامان دهد، میگوید: البته باید اجرایی شدن آن منوط به نظارت باشد تا شاهد نکات مثبت این طرح باشیم. مجلس باید با نظارت قوی از قوانین خود به شدت حمایت کند تا در عمل شاهد اجرای درست آنها باشیم و اگر ایراداتی بر طرح وارد است باید اصلاحات آن در دستور کار قرار بگیرد.\r\n\r\nوی ادامه میدهد: در این طرح برای حمایت از تولیدات داخلی خودروسازی اجازه واردات خودرو به کسانی که صادر کننده خودرو و یا تولید کنندگان قطعات خودرو هستند، داده میشود. به بیانی در مقابل ارز دریافتی صادرکنندگان میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند.\r\n\r\nعضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح میکند: انحصار در بازار خودرو یعنی هجوم دلالان به این بازار که متاسفانه در مدت اخیر شاهد افزایش بیش از اندازه دلالان و مافیا در بازار بودهایم. مافیا و دلالان خودرو به هر طریق ممکن از پیش خرید خودروهای پیش فروش شرکتهای خودروسازی تا ورود در بازار سیاه و قیمتگذاری و فروش را به دست گرفتهاند، این نشان میدهد که صنعت خودرو کشور ما بیمار است.\r\n\r\nشاکری میافزاید: اگر دولت سیزدهم در دو حوزه خودرو و مسکن قدرت مدیریتی خود را نشان دهد، خدمت بزرگی به مردم ارائه داده است و این مهم نیازمند عزم جدی دولت است، در مرحله بعد اگر مجلس و وزارت صمت بتوانند مافیایی که از ضعف مدیریتی نشات گرفته را برطرف کنند بی شک شاهد ثبات بازار خواهیم بود.\r\n\r\n \r\n\r\nسایه روشن طرح از دید موافقان و مخالفان\r\n\r\nدر شرایطی نمایندگان صحبت از فعال شدن ظرفیت خالی قطعهسازی میکنند که طی سه سال گذشته شرکتهای خودروساز با وجود نیاز بازار خودرو به عرضه بیشتر، هر سال توانستهاند بهطور متوسط بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سواری تولید و عرضه کنند.\r\n\r\nروزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه تحلیلی منتشر کرده و در آن تصریح شده است: تولید این تعداد خودرو در سال باعث شد شرکتهای خودروساز هیچگاه نتوانند هدفگذاریهای صورت گرفته توسط سیاستگذار خودرویی را محقق کنند و به نوعی از هدفگذاریهای صورت گرفته جا ماندند. کارشناسان یکی از دلایل اصلی محقق نشدن برنامهریزیهای صورت گرفته درباره تولید خودرو را خروج شرکای بینالمللی از خطوط تولید و ناتوانی خودروسازان در پر کردن ظرفیت خالی محصولات مونتاژی عنوان میکنند. اما چرا خودروسازان داخلی نتوانستند جای خالی محصولات مونتاژی را پر کنند؟\r\n\r\nکارشناسان دلیل این مساله را ظرفیت پایین قطعهسازی عنوان میکنند. نبود نقدینگی کافی در حساب شرکتهای قطعهساز نیز مورد توجه کارشناسان قرار دارد. بر اساس اظهارات فعالان قطعهساز، در حال حاضر مطالبات قطعهسازی از شرکتهای خودروساز بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان است.\r\n\r\nحال در این شرایط سخت که قطعهسازان توان عرضه قطعه به شرکتهای خودروساز را ندارند چطور میتوانند به صادرات قطعه فکر کنند. مزیتهای صادراتی در صنعت قطعه از دیگر نکاتی است که نمایندگان در دفاع از طرح خود برای واردات خودرو به آن استناد میکنند.\r\n\r\nمحمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانهای رئیس مجلس هم در یک رشته توییت به حواشی و تخریبهای مصوبه مجلس درباره واردات مدیریت شده خودرو که از سوی یکی از کاربران توییتر مطرح شده بود، پاسخ داد.\r\n\r\nدر میان توییتهای منتشر شده از دستیار سیاسی و رسانهای رئیس مجلس به بحث مزیتهای صادراتی قطعه از کشور اشاره شده است انرژی و نیروی کار ارزان، دسترسی به منابع به خصوص فولاد، بالا رفتن نرخ دلار در مقابل ریال، ظرفیت مازاد تولید قطعه از مهمترین دلایل جذابیت خرید قطعات از ایران است. اما کارشناسان معتقدند با وجود مزیتهای یاد شده آنچه سبب میشود شرکتهای قطعهساز نتوانند آنطور که باید و شاید در بخش صادرات قطعه موفق عمل کنند را باید در تکنولوژی پایین و بهروز نبودن خطوط تولید این شرکتها، کیفیت پایین قطعات تولید شده توسط آنها و همچنین ناتوانی قطعهسازان در کسب استانداردهای لازم برای حضور در زنجیره جهانی تامین برندهای بینالمللی خودروسازی جستوجو کرد.\r\n\r\nبا این حال کارشناسان میگویند در حال حاضر خودروهایی که شرکتهای قطعهساز برای آنها قطعه تولید میکنند همگی روی پلتفرمهای قدیمی تولید میشوند همین مساله به آن معناست که قطعات تولید شده توسط قطعهسازان ایرانی بازار چندانی در فضای بینالمللی ندارد. کارشناسان تاکید میکنند آنچه تحت عنوان صادرات قطعه اتفاق افتاده است محدود به بازارهایی بوده که خودروسازان توانستهاند محصولات خود را به آن صادر کنند. در حال حاضر که بازارهای صادراتی خودروسازان محدود شده (بهطور مثال شاهد هستیم که بازاری مانند سوریه به روی خودروسازان بسته شده) بیتردید این مساله روی میزان درآمدها از محل صادرات قطعه تاثیر منفی بگذارد.