\r\n\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از مهر، بررسی وضعیت بازار خودرو در پاییز سال جاری نشان میدهد که در این فصل بازار با حواشی زیادی مواجه شده است؛ در مهر ماه بازار خودرو متأثر از بازتابهای مربوط به مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو قرار گرفت و قیمتها به سمت نزولی شدن و یا ثبات حرکت کردند؛ اما با ورود به آبان بازار خودرو تحت تأثیر احتمال افزایش قیمت کارخانهای خودرو، نوسانات نرخ ارز و اخبار بینالمللی سیگنالهایی در مورد افزایش قیمت دریافت کرد که در نهایت منجر به نوسان شدید قیمت شد؛ تا جایی که برای محصولات پرتیراژ خودروسازان در کف بازار افزایش قیمت غالباً بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان رقم خورد.\r\n\r\nدر اواخر آبان ماه و پس از رفت و برگشت افزایش قیمت، آشفته بازار خودرو در یک شوک فرو رفت؛ همزمانی این اتفاق با نزدیک شدن به مذاکرات برجام، دایره این شوک را گستردهتر کرد و بازار بیش از پیش قفل شد؛ به گونهای که طی دو هفته گذشته نه تنها تعداد فروشندگان کاهش یافته بلکه خریداران نیز کاملاً از بازار خارج شدهاند.\r\n\r\nاز سویی دیگر نیز به دلیل عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو، دلالان نیز انگیزهای برای جولان در بازار نداشته و تزریق سرمایه و تقاضای کاذبی در بازار خودرو مشاهده نمیشود.\r\n\r\n
بازار خودرو قفل است\r\n\r\nدر این رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو در گفتوگو با
خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری، بازار خودرو درگیر اخبار زیادی شده که مهمترین آن تعیین تکلیف مذاکرات هستهای است. مصرف کنندگان میگویند با توجه به مذاکرات، همچنان برای خرید صبر کرده و منتظر کاهشی شدن قیمتها خواهند ماند.\r\n\r\nوی افزود: در مقابل وقتی قیمت ارز بالا میرود، تعداد فروشندگان نیز کاهش پیدا میکند و بازار اصطلاحاً قفل میشود.\r\n\r\nموتمنی گفت: دو موضوع مذاکرات برجام و تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت خودرو، منجر به قفل شدن بازار شده است و دو طرف خریدار و فروشنده منتظر اعلام نهایی اخبار این دو حوزه هستند.\r\n\r\nوی با بیان اینکه با توجه به عدم مشخص بودن آینده بازار خودرو، تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته است، افزود: خروج تقاضای کاذب از بازار باعث شده با تلاطمهای کوتاهمدت، میزان تغییر قیمت خودرو نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. البته باید توجه داشت که قیمت خودروهایی مانند پراید که دیگر تولید نمیشوند و خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ که عرضه محدودی دارند تغییرات زیادی میکند.\r\n\r\n
خریدار و فروشنده در حالت انتظار\r\n\r\nمحمد قاسمی یک فعال بازار خودرو نیز به
خبرنگار مهر گفت: بازار خودرو مثل ماههای گذشته در حالت انتظار است؛ هم خریدار و هم فروشنده منتظر تغییرات چه از جانب اخبار سیاسی و چه از جانب اخبار اقتصادی و تعیین تکلیف قیمت خودرو هستند.\r\n\r\nوی افزود: خریداران واقعی که قیمتهای فعلی بازار نیز برایشان گران است، به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیدهاند و فقط برای کسب اطلاع از آخرین قیمتها، در بازار حضور مییابند.\r\n\r\nقاسمی گفت: در حال حاضر خرید و فروشی خاصی در بازار وجود ندارد و قیمتها نیز با اختیار فروشنده تغییر میکند در حالی که خریداری وجود ندارد. البته نکته مهم این است که قیمتها در فضای مجازی با بازار تفاوت دارد.\r\n\r\nاین فعال بازار خودرو تصریح کرد: در فضای مجازی قیمتها عمدتاً بالاتر از سطح بازار ثبت میشود.\r\n\r\n
وضعیت قیمتها در بازار خودرو\r\n\r\nنکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو آن است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان میکند و خودروسازان هیچ بهرهای از این مبالغ نمیبرند و هر روز بر زیان انباشته آنها افزوده میشود.\r\n\r\nبا این حال بررسیهای میدانی خبرنگار مهر نشان میدهد که از اواخر آبان تا امروز ۷ آذر ماه، اگرچه قیمتها خارج از محدوده قدرت خرید اغلب مصرف کنندگان است اما بر خلاف انتظارات با افزایش قابل توجهی همراه نبوده است.\r\n\r\nباید توجه داشت که تغییرات قیمتی خودروی پراید به دلیل توقف تولید این محصول از سال گذشته است.\r\n\r\nدر جدول زیر میانگین قیمتهای روز خودرو آمده است.\r\n
\r\n\r\n\r\nخودرو | \r\n۷ آذر ۱۴۰۰ | \r\n۱۷ آبان ۱۴۰۰ | \r\n
\r\n\r\nپراید ۱۱۱ | \r\n۱۷۱ میلیون تومان | \r\n۱۶۱ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپراید ۱۳۱ | \r\n۱۵۰ میلیون تومان | \r\n۱۴۳ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nتیبا صندوق دار | \r\n۱۶۵ میلیون تومان | \r\n۱۵۸ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nتیبا ۲ | \r\n۱۷۱ میلیون تومان | \r\n۱۷۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nساینا پلاس | \r\n۲۰۰ میلیون تومان | \r\n۱۹۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nکوییک دندهای | \r\n۱۸۰ میلیون تومان | \r\n۱۷۶ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nدنا معمولی | \r\n۳۴۰ میلیون تومان | \r\n۳۴۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nرانا پلاس | \r\n۲۷۸ میلیون تومان | \r\n۲۷۸ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپژو ۴۰۵ SLX | \r\n۲۸۰ میلیون تومان | \r\n۲۸۱ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپژو ۲۰۶ تیپ ۲ | \r\n۲۵۶ میلیون تومان | \r\n۲۵۵ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپژو ۲۰۶ تیپ ۵ | \r\n۳۰۰ میلیون تومان | \r\n۳۰۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nپژو پارس ساده | \r\n۲۸۵ میلیون تومان | \r\n۳۰۰ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\nسمند EF۷ | \r\n۲۷۰ میلیون تومان | \r\n۲۷۶ میلیون تومان | \r\n
\r\n\r\n
\r\n
\r\n