شناسه خبر : 90327
تاریخ انتشار :
ثبات در بازار محصولات پروتئینی ماه مبارک رمضان/ صف‌های طولانی چگونه جمع شد؟
بورس خبر گزارش میدهد؛

ثبات در بازار محصولات پروتئینی ماه مبارک رمضان/ صف‌های طولانی چگونه جمع شد؟

بازار محصولات پروتئینی طی دو سال گذشته با نوسان و التهاب مواجه بود، اما با شروع فعالیت دولت سیزدهم و اتخاذ سیاست‌های مناسب و تشدید نظارت‌ها، بازار این محصولات کنترل و ثبات قیمتی حاکم شد و دیگر خبری از صف‌های طولانی خرید نیست.

به گزارش خبر به نقل از ایرنا، با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز طی دو سال اخیر، مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد تا جایی که در دولت گذشته تقاضا با عرضه این محصولات همخوانی نداشت و مردم برای تهیه این اقلام با قیمت‌های مناسب باید در صف‌های طولانی می‌ایستادند.

در دولت قبلی قیمت گوشت مرغ  از مرز ۴۰ هزار تومان و تخم‌مرغ از مرز ۵۸ هزار تومان عبور کرد، حتی در شب  عید و ایام نوروز سال گذشته (اسفند ماه ۱۳۹۹) شاهد کمبود این محصولات در بازار و ایجاد صف‌های طولانی مردم برای تهیه این اقلام بودیم، اما در ۶ ماه اخیر با استقرار دولت سیزدهم و تشکیل قرارگاه امنیت غذایی با عرضه هوشمند و فراوان، نرخ این اقلام تثبیت شد و طی این مدت هر کیلوگرم گوشت مرغ با نرخ ۳۱ هزار تومان و تخم‌مرغ ۴۳ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان رسید.

همچنین برای شب عید و ایام نوروز وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم برای آرامش بازار، تولیدکنندگان را به  ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی ترغیب کرد که همین مسئله توانست با وجود واکسیناسیون عمومی و افزایش سفرهای نوروزی و بازگشت به پساکرونا، بازار این محصولات را تا حد قابل‌توجهی کنترل کند تا مردم برای تهیه این اقلام همانند سال گذشته در صف‌های طولانی نمانند.

بااین‌حال در برخی از روزهای تعطیلات نوروز شاهد بودیم که عرضه مرغ در برخی از استان‌ها با مشکل روبرو شد که این امر به دلیل مشکلات ناشی از تاخیر در روند سیستم حمل‌ونقل و تعطیلی اکثر کشتارگاه‌ها بود؛ البته برخی سودجویان نیز با توجه به افزایش مصرف، قیمت این محصول را بیش از نرخ مصوب حتی در مواردی با نرخ‌های ۳۷ تا ۴۵ هزار تومان به فروش رسانند، اما دولت با عرضه گسترده این محصولات و استفاده از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام و عرضه آن به بازار، باعث ثبات قیمتی شد.

اکنون با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به نظر می‌رسد مصرف گوشت مرغ در کشور روند افزایشی به خود بگیرد؛ این موضوع نگرانی‌هایی را برای برخی ایجاد کرد تا جایی که شاید این امر موجب کمبود و یا افزایش قیمت‌های کاذب شود، اما همچنان دولت تلاش دارد با عرضه گسترده محصولات و استفاده از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام در تزریق گوشت مرغ گرم و منجمد بازار این محصولات را کنترل کند.

در حالی دولت سیزدهم تلاش برای کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار داشته است که هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۴۳ هزار تومان عرضه می‌شود، اما بررسی‌های میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران نشان داد که هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی با قیمت‌هایی بین ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید.

این در حالی است که هر ساله با شروع فصل گرما شاهد کاهش مصرف تخم‌مرغ در بازار هستیم که همین امر رکودی را در بازار این محصول ایجاد کرده تا جایی که نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان در پی داشت که کاهش مصرف و افت قیمت‌ها با وجود بالا بودن هزینه‌های  تولید ضرر هنگفت صنعت را در پی داشته باشد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ ماه مبارک رمضان ۳۱ هزار تومان است

«حبیب اسدالله نژاد»  مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با انجام واکسیناسیون عمومی برای مقابله با ویروس کرونا در دولت سیزدهم و بازگشت به پساکرونا بار دیگر رونق به بازار محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ بازگشت، تا جایی که سرانه مصرف رو به افزایش است.

وی روند افزایشی مصرف گوشت مرغ را ناشی از کاهش مصرف گوشت قرمز و ماهی به دلیل بالا بودن قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: امسال با برنامه‌های تشویقی دولت سیزدهم در تامین نهاده‌ها، بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای شب عید و ایام نوروز اتفاق افتاد که این رقم تولید، باعث افزایش عرضه و آرامش بازار این محصول شد.

اسدالله نژاد افزود: بنابراین با توجه به افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز و ماهی، ما نیز همگام با وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم  تلاش کردیم تا سرانه تولید را  از ۱۲۰ میلیون قطعه سال گذشته به ۱۴۰ میلیون قطعه افزایش بدهیم.

وی با بیان اینکه کمبودی در بازار گوشت مرغ ماه مبارک رمضان نداریم، گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ به دلیل حضور برخی سودجو در ایام تعطیلات نوروز بوده است، زیرا طی همین مدت نیز واحدهای تولیدی هر کیلوگرم مرغ را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۱ هزار تومان تحویل مراکز عرضه و کشتارگاه‌ها می‌دادند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه کرد: با شروع فعالیت کشتارگاه‌ها و برقراری سیستم حمل‌ونقل و تلاش‌های دولت اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار ۳۱ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: اکنون سالانه حدود ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود؛ بنابراین دولت ذخایر خوبی دارد، به‌طوری‌که مازاد تولید دوره‌های قبلی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور ذخیره‌سازی شد تا در صورت نیاز در پیک مصرف بازار به‌منظور تنظیم بازار عرضه شود.

کاهش قیمت تخم‌مرغ در پی شروع فصل گرما/ دو برابر شدن جوجه ریزی

«حمیدرضا کاشانی» رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار کشور نیز به ایرنا گفت: کشور با مازاد تولید ۵ تا ۱۰ درصدی تخم‌مرغ روبروست و کمبودی در این زمینه نداریم و هرگونه قیمت بیش از ۴۳ هزار تومان برای شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ فله گران‌فروشی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: طبق گزارش‌های موجود جوجه ریزی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ دو برابر رشد را نشان می‌دهد. بنابراین امسال مازاد تولید خواهیم داشت که این امر نیازمند رفع ممنوعیت صادرات برای حمایت از تولیدکنندگان است.

کاشانی تصریح کرد: قیمت تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری ۳۸ هزار تومان است که بنابراین باید با قیمت مصوب ۴۳ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها عرضه شود، اما در بازار بیش از۵۰ تا ۵۵ هزار تومان این محصول به فروش می‌رسد که گران‌فروشی است.

وی با بیان اینکه طبق آمارها سالانه نزدیک ۱.۲ میلیون تن تولید تخم‌مرغ در کشور داریم، گفت: با توجه به حجم تولید هیچ کمبودی در بازار تخم‌مرغ ماه مبارک رمضان نداریم و بازار این محصول تامین است.

روند تدریجی کاهش قیمت گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان

«علی‌اصغر ملکی»  رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از رکود در بازار گوشت قرمز خبر داد و گفت: قیمت گوشت قرمز اکنون نسبت به هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفته است، زیرا امسال ماه رمضان بعد از تعطیلی ایام نوروز شروع شد، بنابراین مردم خرید مورد نیاز خود را در ایام نوروز انجام داده‌اند و اکنون با کاهش توان مالی روبرو هستند.

وی اظهار داشت: قیمت دام زنده قبل از عید و در ایام نوروز نزدیک ۷۵ هزار تومان در استان‌ها و در تهران بیش از این مبلغ بود که این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شد، اما امروز به دلیل رکود بازار گوشت قرمز قیمت دام زنده نیز روند کاهشی دارد.


نظرات

نظر شما

: : :
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


boursekhabariranian
Copyright © 2021 www.‎boursekhabariranian.ir‎, All rights reserved.