شناسه خبر : 10167
تاریخ انتشار :
گروه بررسی سوانح هوایی از سازمان هواپیمایی مستقل شد

گروه بررسی سوانح هوایی از سازمان هواپیمایی مستقل شد

بر اساس آیین نامه جدید بررسی سوانح هوایی، گروه بررسی این سوانح مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به بررسی سانحه خواهند کرد.

\r\n
\r\n

\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\"\"
\r\n

\r\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورس‌خبر به نقل از مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه ۱۹ آبان هیئت وزیران در خصوص اصلاح آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیر نظامی) را به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد.\r\n\r\nبرخی از مواد اصلاح شده در این آئین نامه به شرح زیر است:\r\n\r\nامکان واگذاری بررسی سانحه هوایی به سایر کشورها\r\n\r\nماده ۳ تبصره ۲: سازمان می‌تواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بین‌المللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چارچوب موافقت‌نامه دو جانبه، به یک کشور و یا نهاد خارجی زیر نظر سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید.\r\n\r\nالحاق گروه‌های جدی کارشناسی به تیم بررسی سوانح\r\n\r\nماده ۹: بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوطه در ۱۶ گروه با عناوین زیر با نظارت و مدیریت مسئول بررسی انجام می‌پذیرد:\r\n\r\nگروه عملیات پرواز\r\n\r\nگروه هواشناسی\r\n\r\nگروه خدمات شدآمد (ترافیک) هوایی و فرودگاه\r\n\r\nگروه شاهدان عینی\r\n\r\nگروه دستگاه‌های ثبت و ضبط پروازی\r\n\r\nگروه سازه\r\n\r\nگروه پیشرانه (نیروی محرکه وسیله پرنده)\r\n\r\nگروه سامانه (سیستم‌) های وسیله پرنده\r\n\r\nگروه اسناد و مدارک تعمیر و نگهداری وسیله پرنده\r\n\r\nگروه عوامل انسانی و پزشکی\r\n\r\nگروه نجات\r\n\r\nگروه کارآیی وسیله پرنده\r\n\r\nگروه بررسی محل (سایت) سانحه\r\n\r\nگروه بررسی استحکام و انسجام وسیله پرنده سانحه‌دیده\r\n\r\nگروه عکس / فیلم ویدئویی\r\n\r\nگروه ایمنی اتاقک (کابین) هواپیما\r\n\r\nتیم بررسی سانحه اختیار تام بررسی محل وقوع سانحه را دارد\r\n\r\nماده ۱۰: به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسی‌ها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آئین‌نامه، مسئول بررسی و یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یادشده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبط‌شده پروازی، گزارش‌های شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبط‌شده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد.\r\n\r\nماده ۱۱: با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسئول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آئین‌نامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمع‌آوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاه‌ها و مؤسسات معتبر داخلی و یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از دستگاه‌های ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارائه توصیه‌های ایمنی، گزارش‌های مربوط را تهیه و به مبادی ذی‌ربط ارسال نماید.\r\n\r\nگروه بررسی سانحه، مستقل از سازمان هواپیمایی\r\n\r\nمسئول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذی‌نفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث می‌کند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر می‌شود.\r\n\r\nافشای مکالمات پروازی خلبانان ممنوع شد\r\n\r\nماده ۲۸- گزارش‌های نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهره‌برداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت داده‌های هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.\r\n\r\n\"گروه\r\n\r\n\"گروه\r\n\r\n\"گروه\r\n
\r\n
\r\n

کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
کلیه حقوق این سایت برای بورس خبر ایران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


boursekhabariranian
Copyright © 2021 www.‎boursekhabariranian.ir‎, All rights reserved.