\r\n

\r\n
\r\n\r\n
\r\n\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از ایسنا، کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه باید به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام کنند. انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بودهاند. این طرح در آینده شامل سایر کالاها هم خواهد بود. البته فروشنده هم مکلف به درج قیمت مصرف کننده روی شلف یا خود کالاها است.\r\n\r\nالبته این طرح انتقاداتی هم به دنبال داشت، از جمله اینکه امکان نظارت بر همه واحدهای صنفی وجود ندارد و مصرف کنندگان هم نمیتوانند سود مجاز تمام کالاها را محاسبه کنند.\r\n\r\nدر این رابطه محمدصادق مفتح در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: فروشندگان باید قیمت مصرفکننده را روی کالا درج کنند. همچنین درباره نظارت میتوان گفت مردم نظارت میکنند و از مغازهای که قیمت درج نکرده باشد خرید نمیکنند.\r\n\r\nبه گفته وی با توجه به اینکه قیمت تولیدکننده مبنای پرداخت مالیات است تولید کننده نمیتواند قیمت غیر واقعی درج کند. چرا که در این صورت خودش زیان میکند.\r\n\r\nمفتح با بیان اینکه تغییر نحوه درج قیمت، خود یک نظام کنترلی است، تصریح کرد: از طرف دیگر مردم از کسی خرید میکنند که سود کمتری روی قیمت تولیدکننده کشیده باشد و بنابراین در حوزه توزیع و فروش رقابت شکل میگیرد. چرا که خریدار با محدودهای از قیمتها روبهرو است که میتواند بهترین آنها را انتخاب کند.\r\n\r\nقائم مقام وزیر صمت با اشاره به توزیع کالا در استانهای مختلف، تصریح کرد: تولید کننده زمان درج قیمت مصرف کننده، بیشترین هزینه حمل و نقل به استانهای دورتر را محاسبه میکند که به ضرر شهرهای نزدیک به واحدهای تولیدی است.\r\n\r\nوی همچنین با اشاره به تبانی تولیدکنندگان و توزیعکنندگان برای درج قیمت بالاتر و اعمال تخفیفهای نجومی، گفت: شیوه جدید همچنین به حذف واسطهها کمک میکند. چرا که مغازهدار سعی میکند برای افزایش حاشیه سود و رقابت بهتر، کالا را مستقیم تهیه کند.\r\n\r\nبه طور کلی به گفته این مقام مسئول دو گروه تولیدکنندگان و نظام پخش از شیوه جدید درج قیمت منتفع خواهند شد.\r\n\r\n
\r\n