\r\n\r\nبه گزارش بورسخبر به نقل از ایسنا، قیمت بلیت هواپیما از ابتدای تیر ماه به دلایلی نامعلوم از سوی شرکتهای هواپیمایی تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای داخلی افزایش یافت و تا کنون هم کسی توضیح مشخصی در این باره نداده است. در این ماهها هشدارها، تهدیدها و دستورهای متعددی برای بازگشت قیمت به نرخ قانونی سابق (نرخنامه آبان ماه سال گذشته) از سوی مسئولان دستگاههای مختلف از وزارت راه و شهرسازی تا سازمان هواپیمایی و حتی نمایندگان مجلس مطرح شد اما هیچ کدام کارساز نبود.\r\n\r\nحتی مقرر شد تا جلساتی بین شرکتهای هواپیمایی و مسئولان این وزارتخانه تحت عنوان شورای عالی هواپیمایی کشوری برگزار شود تا تعیین تکلیف شده و نرخ مشخصی در نظر گرفته شود اما هر بار تصمیمگیری نهایی در این باره به جلسه بعد موکول میشد و نهایتا با همین بلاتکلیفی سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی به عهده رستم قاسمی گذاشته شد.\r\n\r\nالبته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین برنامه خبری خود و در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا تاکنون تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص نشده و ایرلاینها بدون داشتن مصوبه و اختیار قانونی اقدام به افزایش نرخ پروازهای داخلی کردهاند، اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.\r\n\r\nوی اضافه کرد: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده که هم اکنون در جلسات این ستاد در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات است.\r\n\r\nاین اظهارات در حالی مطرح شده که در پروتکل اخیر ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است که از ابتدای آذرماه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای آذر ماه برداشته میشود و ایرلاینها میتوانند برای ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در پروازها بلیتفروشی کنند.\r\n\r\nو از سوی دیگر آنطور که از گزارشهای مردمی و اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا بر میآید بسیاری از پروازهای داخلی با ۱۰۰ درصد ظرفیت انجام شده و از هم اکنون این محدودیت کرونایی برداشته شده است اما خبری از کاهش قیمت نیست. چرا که به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد همچنان تا یک میلیون ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است و برخی ایرلاینها به بهانههای مختلف این نرخ را افزایش هم میدهند.\r\n\r\n

\r\n\r\n \r\n\r\nالبته اخیرا این مسئله سبب شد تا هفت ایرلاین مختلف به گفته سازمان هواپیمایی کشوری جریمه شده و مجوز برخی پروازهایشان لغو شود. همچنین صدای نمایندگان مجلس هم برای چندمین بار درآمد اما باز هم خبری از اصلاح قیمتها نیست.\r\n\r\nصدیف بدری نائب رئیس کمیسون عمران با بیان اینکه کوتاهی سازمان هواپیمایی در گرانفروشی ایرلاینها مشهود است، در این باره به ایسنا گفت: کمیسیون عمران تاکنون جلسات متعددی در خصوص رشد بی رویه قیمت بلیت هواپیما برگزار کرده است، اما مجری و ناظر اصلی این امر سازمان هواپیمایی کشوری است. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند تا با اعمال نظارت دقیق با ایرلاین های متخلف برخورد کنند.\r\n\r\nوی افزود: لازم است سازمان هواپیمایی کشوری قیمت تمام شده پرواز را در مسیرهای مختلف به صورت کارشناسی و دقیق استخراج کند و ایرلاینها نیز بر اساس قیمت تعیین شده بلیت را به فروش رسانند؛ اینگونه هر ایرلاینی که گران فروشی کند نیز مشخص خواهد شد.\r\n\r\nاین عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: زمانی که قیمت ها در هر مسیر شفاف باشد دیگر هر ایرلاینی نمی تواند به صورت سلیقه ای و هفته ای قیمت را تغییر دهد. کوتاهی سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه مشهود است. کمیسیون عمران مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد تا جلوی فروش بلیت ها با قیمت های سلیقه ای گرفته شود.\r\n\r\nحالا باید دید با انتخاب رییس جدید برای سازمان هواپیمایی کشوری و برداشته شدن محدودیتهای کرونایی قیمت بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت یا آنکه ایرلاینها به گرانفروشی خود و متولیان به سکوتشان ادامه خواهند داد؟\r\n\r\n