\r\n\r\n

\r\n\r\n

\r\n\r\nسازمان حمایت نیز این افزایش قیمت لاستیک کامیون را تأیید کرده است.\r\n\r\n

\r\n\r\n

\r\n\r\n \r\n\r\n
سازمان حمایت جلوی افزایش قیمت لاستیک در ابتدای آبان را گرفت\r\n\r\nدر حالی سازمان حمایت برای افزایش قیمت لاستیک سنگین مجوز صادر کرده که پیش از این در ستاد تنظیم بازار با واگذاری قیمت گذاری لاستیک به انجمن صنفی صنعت تایر موافقت کرده بود.\r\n\r\nدر پی این واگذاری قیمت گذاری، انجمن مذکور در ابتدای آبان ماه امسال اقدام به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت لاستیک سنگین برای انواع بایاس و رادیال کرده بود.\r\n\r\n

\r\n\r\nاما سازمان حمایت جلوی این افزایش قیمت را گرفت و موافقت با آن را منوط به ارائه اسناد افزایش هزینههای تولید از سوی شرکتهای تولیدکننده کرده بود.\r\n\r\n
افزایش ۴۰ درصدی نرخ لاستیک سنگین به ۲۵ درصد کاهش یافت\r\n\r\nپس از آن سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نیز با افزایش به ترتیب ۲۵ و ۱۵ درصدی برای لاستیکهای باری بایاس و رادیال موافقت کرد.\r\n\r\nگفتنی است به دلیل فرسوده بودن ناوگان باری کشور، عمده لاستیک مصرفی، بایاس (نخی) است و میزان مصرف لاستیکهای رادیال به ۱۰ درصد ناوگان اختصاص دارد؛ بنابراین بیشترین افزایش قیمت نیز (۲۵ درصدی) به لاستیکهای بایاس تعلق گرفته است.\r\n\r\n
قیمت بازاری لاستیک داخلی: جفتی ۱۱ میلیون تومان\r\n\r\nاحمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران اخیراً به مهر گفته بود: لاستیکهای تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد.\r\n\r\nکریمی بیان کرد: در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کرهای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند اما پرمصرفترین آنها لاستیکهای چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسند در حالی که لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون ارزانتر عرضه میشود.\r\n\r\n
رئیس سازمان راهداری: لاستیک دولتی دیگر در انبارها نداریم\r\n\r\nداریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هفته گذشته در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در باره علت گرانی لاستیک اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ اختصاص ارز دولتی (وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی) به لاستیک سنگین متوقف شد و سازمان راهداری دیگر امکان ارائه حواله لاستیکهای یارانهای به رانندگان را ندارد.\r\n\r\nوی افزود: در حال حاضر دیگر هیچ لاستیک دولتی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیست و چه عاملان فروش و چه خریداران برای دریافت لاستیک باید به سامانه کالا مراجعه کنند.\r\n\r\nامانی گفت: تنها برای تشویق کامیون داران به حمل کالاهای اساسی دپو شده در انبارهای بنادر، در تابستان امسالل اعلام کردیم در صورتی که هر کامیون داری ۵ سرویس حمل کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) انجام دهد، در همان پایانه کالای بندر امام خمینی (ره) به آنها حواله یک جفت لاستیک با قیمت ارز دولتی ارائه خواهد شد که این میزان لاستیک نیز در حال حاضر موجود نیست.\r\n\r\n